Zwarte doos BMW i8 kan horrorcrash verklaren

De sportwagen brak door het ongeval in stukken.
Foto Marc De Roeck De sportwagen brak door het ongeval in stukken.
De politierechtbank heeft gisteren het proces naar de horrorcrash aan de Rupeltunnel in Boom van 14 oktober 2016 uitgesteld. Toen crashte Maxim Feryn (23) en zijn vriend Tuncay Teker (22) in een elektrische sportwagen BMW i8. De wagen raakte een verlichtingspaal en brak in verschillende stukken. De jongens overleefden de crash niet.

Maxim en Tuncay waren in Willebroek vertrokken in de BMW i8. Twee andere vrienden volgden in een BMW 1 Coupé. Volgens de politie raakten de twee auto's elkaar bij het buitenkomen van de Rupeltunnel. Die lichte botsing had catastrofale gevolgen voor de twee in de BMW i8. De twee inzittenden van de BMW 1 kwamen er met lichte verwondingen vanaf.


De chauffeur van de BMW 1, Giovanni F. neef van de verongelukte Maxim, moest gisteren voor de politierechter verschijnen. Zijn advocaat vroeg uitstel om het technisch onderzoek te vervolledigen. Hij wil dat de zwarte dozen van zowel de BMW 1 als de BMW i8 zouden worden onderzocht. "Die zwarte dozen geven heel precies de snelheid weer. Die kan enkel uitgelezen worden door de ingenieurs van BMW. Mijn cliënt is bereid die kosten alvast te betalen", zei de advocaat van Giovanni F.


De advocaten van de slachtoffers Maxim Feryn en Tuncay Teker gingen daarmee akkoord.


Het openbaar ministerie heeft de bewakingsbeelden van de Rupeltunnel gebruikt om de snelheid van de racende auto's te bepalen. De politie zei kort na de feiten dat de jongens mogelijk aan het racen waren. Die nacht regende het fel. De openbare aanklager vond extra gegevens uit de zwarte dozen niet nodig.


De politierechter besloot de advocaten te volgen en stelde het proces uit tot begin 2019. (PLA)