Trajectcontrole in Doornlaarstraat op komst

BEWONERS WILLEN NU AL ACTIE TEGEN HARDRIJDERS

In de Doornlaarstraat in Bonheiden wordt regelmatig te snel gereden.
Foto David Legrève In de Doornlaarstraat in Bonheiden wordt regelmatig te snel gereden.
De gemeente maakt werk van trajectcontroles, onder andere in de Doornlaarstraat. Voor de bewoners in de straat, die vinden dat er te snel wordt gereden, kan de controle er niet snel genoeg komen. "Het lijkt hier wel een autostrade", klinkt het.

In de toekomst wil het gemeentebestuur de eerste trajectcontroles op haar grondgebied uitrollen met de hulp van automatische nummerplaatherkenningscamera's (ANPR). De Doornlaarstraat is net als de Dijleweg en Muizensteenweg opgenomen in het dossier. "We zijn in gesprek met de politiezones en het is onze ambitie om in 2018 de eerste camera's te plaatsen. Een trajectcontrole uitrollen gaat niet van vandaag op morgen", zegt burgervader Guido Vaganée (N-VA). "De controles zullen uitgevoerd worden met ANPR-camera's omdat we zo twee vliegen in één klap vangen: voor het opsporen van criminelen, alsook voor het controleren op snelheid."

Trillingen

De inwoners van de Doornlaarstraat zullen alvast de camera's met open armen ontvangen. In de straat geldt er een snelheidslimiet van 70 kilometer per uur. Sinds er gewerkt wordt in buurgemeenten Keerbergen en Putte merken de inwoners van de Doornlaarstraat dat hun straat meer verkeer slikt en de chauffeurs de snelheidslimiet aan hun laars lappen.


"Er worden hier snelheden van 100, zelfs 120 kilometer per uur gereden. We worden 's nachts wakker van de snelle wagens en motors en kinderen die naar school fietsen vallen bij momenten omver van de luchtverplaatsing van de voorbijzoevende wagens. Wanneer er een te snelle vrachtwagen passeert, voelen we de trillingen tot in onze woonkamers", vertellen de buren.

50 per uur

In de straat gaat er nu een brief rond die de bewoners oproept om samen naar de burgemeester te stappen. "Een keer werd er gecontroleerd, om half tien 's morgens wanneer het hier niet druk is. Die ANPR-camera's zijn mooi, maar het gemeentebestuur moet nu al in actie komen. In het straatgedeelte dat op het grondgebied van Keerbergen ligt, doen ze geregeld controles en geldt er een limiet van 30 en 50 kilometer per uur. Waarom kan dat hier niet?"

Regelmatig controle

Een lagere snelheidslimiet in de Doornlaarstraat is volgens burgervader Vaganée geen optie.


"De baan is nog maar net vernieuwd en kreeg een nieuw fietspad. Ze is perfect geschikt voor 70 kilometer per uur. Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat er sneller mag gereden worden. De politie controleert regelmatig in de straat", reageert Vaganée. "De eerste ANPR-camera's zullen in de Dijleweg komen, de rest volgt later. Ondertussen blijven we er uiteraard snelheidscontroles uitvoeren", besluit burgemeester Vaganée.