Ga naar de mobiele website
^ Top

"Beste minister, Maram is keilief. Waarom moet ze dan weg?"

LEERLINGEN SCHRIJVEN BRIEVEN NA UITWIJZING IRAAKS KLASGENOOTJE

Leerlingen van De Knipoog hebben duidelijk het hart op de juiste plaats. Ze zijn druk in de weer met briefjes voor Maram te schrijven.
David Legreve Leerlingen van De Knipoog hebben duidelijk het hart op de juiste plaats. Ze zijn druk in de weer met briefjes voor Maram te schrijven.
De leerlingen van De Knipoog zijn in hun pen gekropen voor de Iraakse Maram (11) en haar gezin. Maram, tot voor kort leerling in het vijfde leerjaar van de school, werd vorige week woensdag naar een terugkeerplaats in Zulte gestuurd. Met brieven gericht aan minister Theo Francken en de burgemeester willen de leerlingen er alles aan doen om haar in ons land houden.

De leerlingen van het vijfde leerjaar van De Knipoog moesten vorige week afscheid nemen van Maram. Binnen de dertig dagen zou ze samen met haar gezin het land worden uitgezet. "Het besef dat Maram niet meer terugkomt, kwam er pas na het weekend. Die lege stoel in de klas had zijn effect op de kinderen, én ouders. Daarom werd er besloten om in actie te schieten en brieven te schrijven naar minister Francken en onze burgemeester", legt directeur Inge Claes uit.

Maram (m.) met haar papa Mohamed, mama Reham, broertje Achmed en zus Rahma zijn overgebracht naar een terugkeerplaats in Zulte.
David Legreve Maram (m.) met haar papa Mohamed, mama Reham, broertje Achmed en zus Rahma zijn overgebracht naar een terugkeerplaats in Zulte.

90 tekstjes

"Ik schat dat er zo'n negentig brieven zijn geschreven door de kinderen. Voornamelijk door de klasgenootjes van Maram. Er zijn ook brieven waar de ouders zich tot de minister en burgemeester richten. Het merendeel is ondertussen al vertrokken naar het kabinet van de minister. Vrijdagnamiddag worden we met onze brieven bij de burgemeester verwacht."

Bomontploffingen

En de inhoud van de brieven liegt er niet om: 'Maram heeft er zo lang over gedaan om tot hier te geraken en nu moet ze terug vertrekken. Ook al is de oorlog officieel voorbij, elke dag gebeuren er nog moorden, bomontploffingen en nog andere erge dingen', schrijft een klasgenootje. In een andere brief staat 'Ze moet in Irak een hoofddoek dragen, en dat wil ze niet' en 'Maram is keilief en tof, ik begrijp niet goed dat ze weg moet.'


"Maram zat hier al twee jaar op school en heeft veel vriendjes. In het begin beseften we het niet goed dat ze echt weg is. Nu weten we dat ze opnieuw naar de oorlog moet", vertellen Matteo en Pieter, ex-klasgenootjes van Maram.

Onduidelijkheid blijft

"We wisten niet goed wat er ging gebeuren. Opeens moest ze vertrekken. We kunnen begrijpen dat misschien niet iedereen kan blijven, maar Maram was een toffe en spreekt en schrijft heel goed Nederlands. Waarom moet ze dan terug?", reageren Floor en Merel. "We zijn in alle klassen gaan vragen of ze een brief wilden schrijven of tekening maken. We weten niet of dit zal helpen, maar misschien houdt de minister er toch rekening mee."


"Er is nog steeds geen duidelijkheid over een verlengd verblijf van het gezin. Maram houdt zich sterk, maar ik weet dat ze er heel hard van afziet. Haar zusje Rahma praat niet meer sinds ze in de terugkeerplaats verblijven en broertje Achmed wil er niet naar school gaan", reageert Eric Lauwereys, vertrouwenspersoon van het gezin en gewezen directeur van De Knipoog. "Die brieven zijn niet alleen belangrijk voor het gezin maar ook voor de kinderen van De Knipoog, die met vele vragen achterbleven. Of dit de minister op een ander idee brengt? Ik heb er mijn twijfels bij, maar niks doen is ook niet de oplossing."

Meer over


Meld een bug