Nog veel problemen, ondanks imagocampagne

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN BLANKENBERGE

Het nieuwe station heeft het imago van de stad al goed gedaan, maar er is nog werk aan de winkel.
Foto Proot Het nieuwe station heeft het imago van de stad al goed gedaan, maar er is nog werk aan de winkel.
Een imagocampagne, gecombineerd met nieuwe centrumstraten en een nieuw station, moest Blankenberge een beter imago geven naar de buitenwereld toe. Filmpjes met actrice Erika Van Tielen maakten van marginaal Blankenberge plots hip Blankenberge. Is dat gelukt?

"Op kwalitatief vlak hebben we veel stappen vooruit gezet met nieuwe lanen, nieuwe straten en pleinen, nieuwe en vernieuwde woonwijken, stationsomgeving en de centrumstraten en haven", somt burgemeester Ivan De Clerck (Open Vld) op. "De Havenstraat en de Barcadère worden na de zomer 2019 aangepakt en de plannen voor de markt met ondergrondse parking worden weer van onder het stof gehaald. Wat de imagocampagne betreft, is de perceptie verbeterd. We hadden een topseizoen in 2018."


Daphné Dumery (N-VA) vindt dat het marginaal imago vanzelf verdwijnt als je de focus legt op wonen. "Nu moeten we vooral inzetten op wonen voor jonge gezinnen, onderwijs en verkeersveiligheid. De komende jaren moeten we verkondigen dat het hier aangenaam en veilig is om te wonen. Dan verdwijnt een slecht imago als sneeuw voor de zon."


Rian De Rous (Groen) vindt dat de campagne wel erg duur (700.000 euro, nvdr) was. "Er wordt ook onvoldoende gemeten wat de exacte return is van die investering. De aanpak van de leegstand, armoede, onderhoud van het openbaar domein: een nieuwe 'verpakking' voor onze stad kan deze problemen niet verbergen."


Ook sp.a stelt zich vragen. "De stad probeert via dure campagnes aan te tonen dat het hip is, maar als je in de zomer op de dijk wandelt, zie je hoe het onkruid op sommige plaatsen tot één meter hoog staat", zegt lijsttrekker Annie De Pauw. "Dat er nieuwe immoprojecten in de steigers staan, heeft niks met die imagocampagne te maken. Die plannen lagen al lang op tafel." CD&V is blij met het nieuwe station. "Maar er is leegstand, armoede en inefficiënte afvalophaling. De imagocampagne is zo een maat voor niks", vindt Sandy Buysschaert.


Tanguy Veys (Beter Blankenberge) beaamt: "De verkrotting en leegstand in het handelscentrum werden alleen maar groter en 's avonds bloedt het centrum dood." (BHT)