Studenten in de rol van daders en slachtoffers van Holocaust: “Zo geven we herinneringen aan Tweede Wereldoorlog door”

Rudi Boelen, docent herinneringseducatie aan de UCLL- hogeschool, heeft het boek “Levensverhalen van daders en slachtoffers van de Holocaust” met studenten van de lerarenopleiding samengesteld.
Karolien Coenen Rudi Boelen, docent herinneringseducatie aan de UCLL- hogeschool, heeft het boek “Levensverhalen van daders en slachtoffers van de Holocaust” met studenten van de lerarenopleiding samengesteld.
Rudi Boelen (58) van de UCLL-hogeschool vroeg zijn studenten om een niet-alledaags project uit te werken over de Tweede Wereldoorlog. Hij gaf hen de opdracht zich in te leven in de daders en slachtoffers van de Holocaust. De resultaten van hun bevindingen lees je in het boek ‘Levensverhalen van daders en slachtoffers van de Holocaust’.

Het project en het boek zijn mooie voorbeelden van het levendig houden voor huidige en toekomstige generaties van wat daders en slachtoffers onder de Holocaust hebben doorstaan. “Hun levensverhalen blijven ons beroeren”, zegt Bilzenaar Rudi Boelen, coördinator van het project en docent herinneringseducatie aan de lerarenopleiding van UCLL. “Ze zetten ons aan tot nadenken. Welke lessen kunnen we trekken uit de oorlog? Hoe kon het dat gewone burgers meededen met de nazi’s? En hoe kunnen we de herinneringen uit de tijd van de holocaust doorgeven? Het boek kan mensen inspireren om niet enkel naar de naakte feiten te kijken maar ook het brede plaatje te zien. Kwestie van niet eenzijdig naar geschiedenis te kijken.”

Inleven

De manier waarop studenten voor hun bijdragen in het boek aan de slag zijn gegaan, is niet-alledaags. “Elke student zocht een dader of slachtoffer van de Holocaust”, aldus Rudi Boelen die zelf over Anne Frank schreef. “Ze kozen een nazi-beul, een collaborateur, een politiek gevangene , een verzetsman of een Jood die in een kamp gezeten heeft. In totaal deden ze onderzoek naar 45 daders en slachtoffers. Ze hebben hun leven helemaal uitgespit. Ze lieten zich fotograferen met een foto van een dader of slachtoffer in de hand. Een van de studenten deed dat in de martelkamer van het fort van Breendonk, een andere ging postvatten bij de plaats waar een Joodse burger bij een razzia werd opgepakt. De studenten schreven ook neer welke impact het levensverhaal van hun keuze op hen heeft nagelaten”, zegt Boelen.

Leerrijk

Studenten laten inleven in een karakter uit het verleden is nuttig. “Ze raken dieper en meer betrokken bij geschiedenis. Ze komen uit hun comfortzone en plaatsen personen en feiten in een juist perspectief”, zegt Boelen. “Ze beseffen hoe gevaarlijk het is om slechts één kant van de geschiedenis weer te geven. Dat we moeten opletten minderheden zoals Joden, homo’s, gehandicapten, politieke gevangenen en anderen in de rol van zondebokken te duwen. Het boek pleit voor verdraagzaamheid, voor het bewuster omgaan met democratie en diversiteit in de samenleving.”

Het boek is een uitgave van Bitbook, kost 25 euro en is te koop in de betere boekhandel.        




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.