Veerboot vaart niet meer uit

TE GEVAARLIJK OM DRUK SCHEEPVAARTVERKEER TE KRUISEN

De veerboot zette vorig jaar 26.000 passagiers over in 29 dagen.
Foto Kristof Pieters De veerboot zette vorig jaar 26.000 passagiers over in 29 dagen.
De veerboot tussen Doel en Lillo zal deze zomer niet meer uitvaren. Door het drukke scheepvaartverkeer is het niet veilig. Binnen twee jaar komt er wel een nieuwe veerdienst naar Liefkenshoek in Kallo. Daar wordt een steiger gebouwd van 1,8 miljoen euro.

De veerverbinding tussen Doel en Lillo werd de voorbije jaren al fors afgebouwd maar nu valt het doek definitief. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Annick De Ridder (N-VA). "Door de opening van de Kieldrechtsluis en de verhuis van rederij MSC naar het Deurganckdok dit jaar, zal de trafiek fors stijgen," zegt minister Ben Weyts (N-VA). "Een veerboot die het scheepvaartverkeer kruist, is niet meer verantwoord. We bekijken nog of er alternatieven mogelijk zijn bij grote evenementen zoals de Scheldewijding, Boekendorp Lillo en de Sjachermarkt."


De afbouw van het veer, dat voornamelijk toeristen overzet, is al een hele tijd aan de gang. Vorig jaar kon het veer 29 dagen worden gebruikt. In 2014 waren dat nog 59 dagen, in 2013 65. Hierdoor daalde het aantal gebruikers van 37.759 naar 26.760. Er werd vorig jaar enkel op zon- en feestdagen gevaren van Pasen tot en met de laatste zondag van augustus. Gerekend per dag maakten wel meer mensen de oversteek, namelijk 923 tegenover 640 het jaar voordien. Het veer blijft dus populair bij dagjestoeristen.


Minister Weyts belooft daarom een alternatief. "Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) zal een nieuwe veersteiger bouwen ter hoogte van het Fort van Liefkenshoek. Vanaf die steiger moet de veerdienst de drukke vaarroute naar het Deurganckdok niet meer kruisen. De kostprijs wordt geraamd op 1,8 miljoen euro."

Waterbussen

Ook waterbussen en sleepdiensten zullen de nieuwe steiger gebruiken. Het Havenbedrijf wil namelijk vanaf 2017 een netwerk van waterbussen uitbouwen voor het woon-werkverkeer.


De nieuwe veersteiger zal volgens Weyts ten vroegste eind 2017 of begin 2018 in gebruik genomen worden. De frequentie van de veerdienst zal dan tegelijk weer verhoogd worden.