Studente dient klacht tegen buschauffeur die haar hoofd tussen deur klemt

Een 20-jarige studente verpleegkunde heeft klacht ingediend bij De Lijn nadat ze met haar hoofd tussen de deur van een bus werd gekneld. Volgens het meisje handelde de chauffeur met opzet en reed hij het hele traject bijzonder roekeloos. De openbare vervoermaatschappij is een onderzoek gestart en zal de camerabeelden opvragen van de betrokken bus.

De jonge studente postte haar getuigenis op Facebook en haar verhaal werd intussen massaal gedeeld en kreeg ook bevestiging van andere passagiers. "Ik ben opgestapt aan de Parklaan in Sint-Niklaas en moest afstappen aan de halte Pultina in Melsele", getuigt ze.

Gevaarlijke rijstijl

"Ik had al snel in de gaten dat de buschauffeur zeer gevaarlijk reed. Telkens als hij bruusk remde, vloog iedereen naar voor. Hij reed ook haltes voorbij waar een stop was gevraagd en als hij dan toch stopte aan een halte, vergat hij de deuren te openen. Verschillende passagiers waren echt op hem aan het vloeken."


Toen de studente zelf wilde afstappen in Melsele, reed de bus ook aan hoge snelheid voorbij haar halte. "Ik vroeg daarop aan de chauffeur om te stoppen aan de halte waar ik moest afstappen. Hij sloeg meteen alle remmen dicht en hij snauwde me toe of ik misschien gehaast was. Ik was echt geschrokken van zijn bot antwoord en liep verbijsterd richting de deur die hij al geopend had. Net toen ik de bus wilde verlaten, sloot de chauffeur met opzet de deur zodat ik er tussen zat met mijn hoofd. Ik kon me nog terugtrekken, maar het deed wel erg veel pijn. De buschauffeur zat me gewoon uit te lachen. Die man is gewoon onbekwaam om buschauffeur te zijn. Daarom heb ik ook een klacht ingediend. Hij was onbeschoft, reed gevaarlijk en wou me opzettelijk verwonden door de deur te sluiten, zodat ik met mijn hoofd er tussen gekneld zat. Die man is een gevaar voor alle personen die hij meeneemt in zijn bus."

Ernstige klacht

Bij de vervoersmaatschappij De Lijn nemen ze de klacht ernstig. "We hebben intussen een onderzoek gestart en zullen de camerabeelden opvragen", zegt woordvoerster Marianne Thysbaert. "We vragen van onze chauffeurs dat ze respect tonen voor de reizigers, een veilig rijgedrag vertonen en klantvriendelijk zijn. Als blijkt dat de chauffeur in de fout is gegaan, zal dat zeker gevolgen hebben." (PKM)