Ga naar de mobiele website
^ Top

NMBS snoeit weer in treinaanbod

GEMEENTE ONTEVREDEN OVER NIEUWE DIENSTREGELING

Pendelaars zien in Beveren elk uur drie IC-treinen voorbijrazen, waardoor men veertig minuten moet wachten.
Foto Kristof Pieters Pendelaars zien in Beveren elk uur drie IC-treinen voorbijrazen, waardoor men veertig minuten moet wachten.
Het treinaanbod in het station van Beveren wordt binnenkort verder afgebouwd. Er passeren twee treinen richting Antwerpen in een kwartier tijd en daarna is het veertig minuten wachten. Op de spitsuren zullen na 10 december ook enkele P-treinen verschuiven. In de gemeenteraad is er ongerustheid, omdat er nu al elke dagen lange files op de snelwegen staan. "De NMBS dwingt pendelaars om de auto te nemen", klinkt het.

Het station van Beveren is al mager bedeeld op vlak van stoptreinen, maar na 10 december zullen pendelaars nog wat meer geduld moeten uitoefenen. "In Beveren stopt om het uur een stoptrein en met hooguit een kwartiertje verschil stopt er ook nog één IC-trein", schetst gemeente- en provincieraadslid Luc Maes (Open Vld) de situatie. "De volgende drie kwartier razen twee IC-treinen het station voorbij. In het spitsuur wordt dit aanbod nog wat uitgebreid met enkele P-treinen, maar ook hier verschuiven de uren na 10 december een heel stuk, zodat ook in de spits de tijd tussen twee stoppende treinen gevoelig toeneemt."

Regeling herbekijken

Gemeenteraadsleden Geert Noppe en Issam Benali (Groen-sp.a) dringen eveneens aan om in samenspraak met de NMBS de aangepaste treinregeling te herbekijken. "Er passeren nu twee treinen richting Antwerpen in een kwartier tijd en daarna moet je veertig minuten wachten. Ook de aansluiting naar Brussel is in Antwerpen zeer slecht. 's Avonds is er een piekuurtrein afgeschaft. De NMBS dwingt zo de pendelaars in de auto."


Schepen van Mobiliteit Raf Van Roeyen (CD&V) kan zich bij de kritiek enkel aansluiten. "Wij zijn op voorhand niet op de hoogte gebracht over de nieuwe treinregeling, laat staan geconsulteerd. We hebben al meermaals een brief gestuurd om de situatie aan te kaarten. Voorlopig zonder resultaat, maar we zullen blijven aandringen bij de NMBS .


Luc Maes heeft intussen zelfs federaal minister van Mobiliteit, François Bellot, aangeschreven om Beveren te helpen in de 'noodsituatie' die nog jaren zal duren. Hij vroeg ook vice-premier Alexander De Croo om het voorstel te steunen, om een tweede IC-trein in Beveren te laten stoppen. "Ik vind dat Beveren daar recht op heeft. Onze gemeente is de laatste decennia sterk gegroeid. Ondertussen wonen in de verstedelijkte kern Beveren-Melsele bijna 35.000 mensen binnen een straal van twee tot drie kilometer vanaf het station. Daarnaast zijn hier veel bedrijven gevestigd en ook onze middelbare scholen groeien al een aantal jaren sterk", vertelt Maes.

Verkeerschaos

"Het belangrijkste argument is echter dat Beveren verschrikkelijk veel last heeft van de Antwerpse verkeerschaos die met de dag erger wordt. Elke dag opnieuw wordt er aangeschoven op de E17, de E34, de N70 en andere gewestwegen. De aangekondigde werken aan de Oosterweelverbinding zullen de chaos nog doen toenemen. Dit is een uitgelezen kans om de mensen op de trein te krijgen. Maar de frequentie van de treinen is dan wel een heel belangrijk punt om reizigers uit de auto te krijgen. Tussen Antwerpen en Gent rijden elk uur drie IC-treinen, waarvan er spijtig genoeg maar één in Beveren stopt. In Sint-Niklaas en Lokeren stoppen ze alle drie. Ik vraag daarom de mogelijkheid te onderzoeken om een tweede IC-trein elk uur te laten stoppen. De trein van en naar Kortrijk/Poperinge zou de beste optie zijn. Het scheelt voor die ene trein slechts een paar minuutjes reistijd, maar het zou de dienstverlening van ons station enorm verbeteren."

Meer over


Meld een bug