Havenbedrijf investeert in alternatief vervoer

Waterbus start op 8 oktober met nieuw traject. Ook aandeel van binnenvaart en spoorvervoer moet omhoog

Kristof Pieters
Het Havenbedrijf gaat het komend jaar fors inzetten op alternatieven om zowel het vracht- als personenverkeer op de wegen te verminderen. Zo start de Waterbus op 8 oktober met een nieuwe route richting haven en staat ook een overkoepelend systeem van busvervoer en elektrische fietsen in de steigers.

Vandaag is het startschot van de ‘Week van de Mobiliteit’. Naar aanleiding hiervan heeft het Havenbedrijf de balans opgemaakt van een ambitieus plan dat exact een jaar geleden werd voorgesteld om de mobiliteitsdruk in en rond de haven aan te pakken. Zowel de Waterbus als de Fietsbus kunnen alvast fraaie cijfers voorleggen.

De Waterbus heeft sinds zijn lancering op 1 juli 2017 ruim 300.000 passagiers vervoerd op de lijn tussen Hemiksem en het Steenplein. Deze onderbenutte snelweg over het water zal vanaf 8 oktober worden uitgebreid met een nieuwe noordelijke route richting Waaslandhaven. De nieuwe route zal aansluiten op het bestaande traject. Een uitgebreide campagne staat klaar om dit aan te kondigen.

Ook de Fietsbus is een succesvol initiatief. Elke havenwerknemer kan hiermee gratis door de Tijsmans- en de Liefkenshoektunnel in plaats van vele kilometers omrijden. Sinds de start op 3 april hebben al ruim 50.000 de Fietsbus genomen voor hun woon-werkverkeer, goed voor een gemiddelde van 9 à 10.000 passagiers per maand. Om de service nog verder te verbeteren, werd ondertussen de halte aan het Tolplein verplaatst en een aparte busstrook richting Liefkenshoektunnel ingevoerd. Onlangs werd nog een webapplicatie gelanceerd waarop gebruikers live de bussen kunnen volgen.

De Pendelbus rijdt sinds 2009 op de Linkerscheldeoever en pendelt sinds de zomer van 2016 in het volledige havengebied van Antwerpen. Vorig jaar vervoerde de Pendelbus maar liefst 83.830 passagiers, maar dat aantal zal dit jaar wellicht verbroken worden. De Pendelbus vervoerde de eerste zes maanden van 2018 in totaal 50.350 pendelaars. Het gemiddeld aantal unieke pendelaars dit jaar bedraagt 403 per dag, dat is een stijging met 30 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Pendelaars meer alternatieven aanbieden

Om nog meer pendelaars alternatieven aan te bieden, staan er voor volgend jaar ook een nieuw overkoepelend systeem van busvervoer en een collectief elektrisch fietssysteem in het havengebied op de planning. Daarnaast investeert het Havenbedrijf ook in een veilige fietsinfrastructuur.

“We bieden tal van mogelijkheden aan als alternatief om de files te ontvluchten”, zegt mobiliteitsmanager Tom Verlinden. “Dé oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk in en rond Antwerpen bestaat niet”, vult Jacques Vandermeiren, CEO Havenbedrijf, aan. “Maar we nemen wel onze maatschappelijke verantwoordelijkheid door samen met de hele havengemeenschap te zoeken naar structurele oplossingen.”

Kristof Pieters

Nieuwe truckersparking klaar tegen zomer 2020

Er wordt niet alleen gezocht naar alternatieven voor het personenverkeer. Ook voor het goederenverkeer wordt gezocht naar manieren om de druk op de wegen te verlichten. Zo zijn de grote containerterminals al een tijdje ook ’s nachts open voor het laden en lossen, maar ook de logistieke sector moet zich hiervoor engageren. Het Havenbedrijf heeft een actieplan opgesteld en in oktober starten er workshops met alle betrokken partijen.

Om het tekort aan parkeerterreinen binnen het havengebied aan te pakken, wordt een moderne en ruime parking aangelegd op Linkeroever. Deze nieuwe truckersparking zal plaats bieden aan 370 trucks met alle moderne faciliteiten (sanitaire voorzieningen, wifi, douches, camerabewaking en automaten) en zal energieneutraal zijn door de plaatsing van zonnepanelen. Na goedkeuring van de bouwvergunningen, is de verwachting dat deze parking tegen zomer 2020 in gebruik genomen zal kunnen worden. Het Havenbedrijf investeert hiervoor 8,3 miljoen euro.

Voor de binnenvaart ondertekende de Antwerpse havengemeenschap eerder dit jaar een actieplan met verschillende pilootprojecten. Op 5 november start een eerste pilootproject, waarbij kleine containerbinnenvaartvolumes gebundeld gaan worden. Vanaf dan zullen binnenvaartschepen minimum 30 containers moeten lossen en laden als ze in de haven aanmeren. Om vrachten te bundelen gaat op 1 oktober een centrale cel van start die een planning opmaakt en deze opvolgt voor de containerterminals van PSA, DP World en MPET. Het streefdoel is het aandeel van de binnenvaart te verhogen van 38 naar 42 procent. “Momenteel halen we met onze binnenvaart halen al jaarlijks 2,1 miljoen vrachtwagens van de baan”, zegt mobiliteitsmanager Tom Verlinden. “Dagelijks komt dat neer op ruim 8.000 trucks, wat betekent dat we per dag een aaneengesloten file van 120 kilometer vermijden.

Tot slot wil men ook het aandeel van het spoorvervoer in het havenverkeer opdrijven. Dit bedraagt momenteel amper 7 procent. De ambitie is om het spoorgebruik binnen 5 jaar te verdubbelen. Met alle inspanningen samen wil het Havenbedrijf het goederenverkeer via de weg doen dalen van 55 naar 43 procent tegen 2030. 




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels