Gemeente legt Stint voor kinderopvang aan de ketting

“Nooit problemen gehad, maar we kunnen geen enkel risico nemen”

De elektrische bolderkar zal voorlopig niet meer gebruikt worden om kinderen te vervoeren van en naar de buitenschoolse kinderopvang.
Kristof Pieters De elektrische bolderkar zal voorlopig niet meer gebruikt worden om kinderen te vervoeren van en naar de buitenschoolse kinderopvang.
Het gemeentebestuur van Beveren gaat haar elektrische bolderkar (Stint) voorlopig niet meer inzetten om kinderen te vervoeren van en naar de buitenschoolse kinderopvang in Haasdonk. Die beslissing komt er na een dramatisch ongeval in het Nederlandse Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen. Uit voorzorg mogen de Stints daar niet meer op de openbare weg.

Sinds vandaag mogen in Nederland niet langer meer Stints ingezet worden op de openbare weg. Dat heeft de overheid daar beslist uit voorzorg en naar aanleiding van de eerste resultaten van een onderzoek bij een zwaar verkeersongeval met zo’n elektrische bolderkar op 20 september aan een spoorwegovergang in Oss. Bij dat ongeval kwamen vier kinderen om het leven. Volgens onderzoek van de Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de elektrische bolderkar mogelijk veiligheidsrisico's. Bepaalde onderdelen vertonen mankementen waardoor de Stint kan stilvallen of niet meer te remmen is. De handrem blijkt ook niet krachtig genoeg om de kar te laten stoppen. De tests toonden ook aan dat de bolderkar door een onderbreking in het stroomsysteem naar de maximale snelheid kan gaan. De bestuurder kan de snelheid dan niet meer regelen met de gashendel. Reden genoeg voor de Nederlandse overheid om de circa 3.500 Stints voorlopig niet meer toe te laten op de openbare weg.

Ongerustheid bij personeel kinderopvang

In ons land zijn er slechts een tiental Stints in gebruik, voornamelijk voor het vervoer van kinderen naar de opvang. Ook het gemeentebestuur van Beveren kocht drie jaar geleden zo’n elektrische bolderkar aan. In ons land is er geen verbod, maar het Belgische verkeersinstituut Vias pleit daar wel voor. “We hebben nooit problemen gehad met onze Stint, maar veiligheidshalve gaan we deze toch buiten gebruik stellen”, zegt schepen van Onderwijs en Kinderopvang Katrien Claus (CD&V). “Bij het personeel van de kinderopvang in Haasdonk was er trouwens al ongerustheid ontstaan na het dramatisch ongeval in Oss.”

De gemeente kocht de Stint aan bij de opening van de nieuwe buitenschoolse kinderopvang in de pastorij in de Perstraat. “De elektrische bolderkar werd gebruikt om de kinderen op te halen in de drie verschillende basisscholen”, legt schepen Claus uit. “Aanvankelijk gebeurde dat elke dag, maar het opvanginitiatief bleek niet rendabel en daarom is er in de pastorij enkel nog buitenschoolse kinderopvang op woensdagmiddag en in de schoolvakanties. De Stint wordt sinds begin dit jaar dus slechts één keer per week meer gebruikt. We kozen voor het voertuig omdat dit de veiligste manier was om de drukke Willem Van Doornyckstraat te kruisen. De afstand is relatief kort en voor de rest van het parcours koos de begeleidster voor straatjes met weinig verkeer. Na het ongeval in Oss zijn we door de fabrikant overstelpt met mails. Onze elektrische bolderkar moet binnenkort sowieso binnen voor een nazicht en tot die tijd gaan we geen enkel risico nemen en de Stint dus niet langer gebruiken. Dit zorgt niet voor problemen. De opvang is namelijk perfect te voet te bereiken.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.