Fabriek in negen weken tijd verhuisd

NEDERLANDSE ASFALTCENTRALE VERRIJST IN WAASLANDHAVEN

De asfaltcentrale is maar liefst 46 meter hoog en weegt 1.000 ton.
Kristof Pieters De asfaltcentrale is maar liefst 46 meter hoog en weegt 1.000 ton.
In plaats van een fabriek te bouwen, kan je er ook eentje verhuizen. Aannemingen Van Wellen kocht een bestaande asfaltcentrale aan in het Nederlandse Venlo, liet die vervolgens volledig demonteren, verschepen en tot slot heropbouwen in de Waaslandhaven. Die werkwijze is een unicum in Vlaanderen. Het was een huzarenstukje om de 1.000 ton zware installatie met schepen te verhuizen.

De nieuwe asfaltcentrale werd gisteren officieel ingehuldigd. CEO Tom Willemen mocht samen met algemeen directeur Jan Van Wezel en productiemanager Dirk Christianen met een druk op de knop de fabriek in gang zetten. De fabriek op zich, goed voor een investering van 4 tot 5 miljoen euro, is geen unicum, maar wel het feit dat ze in zijn geheel verhuisd werd. "We hadden al twee asfaltcentrales in Schoten en Kieldrecht, maar die waren beide aan vernieuwing toe", vertelt Christianen. "We hebben verschillende scenario's onderzocht, zoals het upgraden van de twee centrales of de vervanging door één nieuwe en grotere fabriek. Toen bekend raakte dat er een grote asfaltcentrale in Venlo te koop stond, hebben we die enkele keren bezocht en waren we meteen overtuigd dat ze geknipt was voor ons. De fabriek was immers nog maar tien jaar oud en volledig in orde. Zo'n installatie nieuw bouwen had veel meer gekost en veel meer tijd in beslag genomen."

Enkele beelden van de verhuis in Kieldrecht, met in het midden productieverantwoordelijke Kurt Schaevers.
Kristof Pieters Enkele beelden van de verhuis in Kieldrecht, met in het midden productieverantwoordelijke Kurt Schaevers.

Huzarenstuk

Wat volgde mag een heus huzarenstuk genoemd worden. Exact één jaar na het tekenen van de overeenkomst, is de asfaltcentrale namelijk klaar voor productie. "En het is niet de verhuis, maar de voorbereiding en de afwerking zoals bekabeling dat het meeste tijd in beslag heeft genomen", vult productieverantwoordelijke Kurt Schaevers aan. "Het demonteren in Venlo en het transport van de centrale naar Kieldrecht nam slechts 9 weken in beslag."


Om de meer dan 1.000 ton zware installatie te verhuizen, werd bewust gekozen voor transport met schepen en zo weinig mogelijk met vrachtvervoer over de weg. "Aangezien zowel onze site als die in Venlo aan het water liggen, kon bijna de hele fabriek per schip getransporteerd worden", vult Jan van Wezel aan. "De heropbouw liep van juni tot september. Vervolgens hebben we de centrale van


kop tot teen voorzien van nieuwe bekabeling en een nieuwe, hypermoderne


processturing. De voorbije weken en maanden werden op en rond de asfaltcentrale nog tal van werken uitgevoerd, zoals het plaatsen van nieuwe weegbruggen, rioleringen, verhardingen, poorten en afsluitingen."


De verhuis van een volledige fabriek op deze manier is volgens Van Wellen een unicum in Vlaanderen.


De nieuwe asfaltcentrale kan 280 ton asfalt produceren per uur, goed voor zeven tot acht volle vrachtwagens. "We mikken vooral op de regio Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Aan opdrachten is er geen gebrek, want er staan nog heel wat wegenwerken op het programma."

Enkele beelden van de verhuis in Kieldrecht, met in het midden productieverantwoordelijke Kurt Schaevers.
Kristof Pieters Enkele beelden van de verhuis in Kieldrecht, met in het midden productieverantwoordelijke Kurt Schaevers.
Enkele beelden van de verhuis in Kieldrecht, met in het midden productieverantwoordelijke Kurt Schaevers.
Kristof Pieters Enkele beelden van de verhuis in Kieldrecht, met in het midden productieverantwoordelijke Kurt Schaevers.