Ga naar de mobiele website
^ Top

Deurganckdok dag en nacht geopend

WANT MET GROTE WEGENWERKEN OP TIL WORDT ENKEL MEER FILE VERWACHT

De filedrukte in onze regio is in 2016 nog groter geworden dan in de regio Brussel. Er komen dagelijks dan ook meer dan 4.300 vrachtwagens voorbij.
Kristof Pieters De filedrukte in onze regio is in 2016 nog groter geworden dan in de regio Brussel. Er komen dagelijks dan ook meer dan 4.300 vrachtwagens voorbij.
De twee grote containerterminals aan het Deurganckdok zijn sinds gisteren 24 op 24 uur open om te laden en lossen. Met dit initiatief willen ze het verkeer meer spreiden. Dagelijks komen er immers 4.300 vrachtwagens over de vloer.

De twee terminals aan het Deurganckdok zijn voortaan non stop geopend van maandagmorgen 5 uur tot zaterdagmorgen 5.30 uur. Sinds gisteren kunnen dus containers de klok rond geladen en gelost worden. MPET en Antwerp Gateway willen op deze manier in de eerste plaats een oplossing bieden voor de piekmomenten op hun eigen terminals. Die begint op te lopen vanaf 11 uur met een absolutie piek rond 17 uur. Na 19 uur neemt het aantal trucks en dus ook de wachttijd aanzienlijk af. "Er is nog een grote 'slapende' capaciteit op onze terminals. Aangezien bijkomende wegen aanleggen in dit politiek klimaat geen optie is, moeten we de bestaande infrastructuur beter gebruiken", zegt Rob Harrison, CEO van DP World. De terminaloperatoren willen met dit initiatief ook een bijdrage te leveren aan de ontlasting van het Antwerpse en Wase wegennet tijdens de spitsuren. De vrachtwagen staan immers niet alleen aan te schuiven aan hun terminal maar ook op de weg. Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat in 2016 de filedruk in deze regio zelfs groter was dan in de regio Brussel.

Sinds gisteren zijn de containerterminals de klok rond open om te laden en lossen
Kristof Pieters Sinds gisteren zijn de containerterminals de klok rond open om te laden en lossen

Iedereen moet volgen

Gisteren hebben een twintigtal partijen alvast een intentieverklaring ondertekend om dit initiatief te ondersteunen of hun eigen activiteiten meer te spreiden over dag en nacht. Andere beloven dit ook te promoten bij klanten of leveranciers. Het volstaat immers niet dat enkel de terminaloperatoren hun deuren langer open zetten. Ook bijvoorbeeld de transporteurs en magazijnen binnen en buiten de haven zullen moeten volgen.


Er zijn in het verleden al meerdere pogingen ondernomen om nachtwerk in te voeren in de haven maar die stierven telkens een stille dood. "Maar nu is het grote momentum", zegt Stefan Vanfraechem, directeur van belangenvereniging Alfaport.


"Er staan grote werken voor de deur met de heraanleg van de verkeerswisselaar Waaslandhaven-Noord en de Oosterweelverbinding. De geesten zijn nu rijp. Enkele partijen hebben wel nog een duwtje in de rug nodig. We vragen daarom aan de Vlaamse overheid om de tol van de Liefkenshoektunnel bij te sturen in de nachtelijke uren. Hoe lager de tol hoe beter, en het beste scenario is natuurlijk een tolvrije tunnel 's nachts om de transporteurs te stimuleren."

Kentering in nachtwerk

Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Antwerpen, heeft hierover intussen al contact gehad met het kabinet van minister Weyts. Op het kabinet is beloofd de vraag te onderzoeken.


Van Moer Logistics telt 850 personeelsleden, 250 trekkers en 1.500 opleggers en is hiermee één van de grotere spelers. Volgens CEO Jo Van Moer staan zijn chauffeurs niet altijd te springen om 's nachts te werken maar hij merkt toch een kentering. "In de file staan is ook geen pretje en de interesse om 's nachts te werken neemt zeker toe", bevestigt hij. Rederij MSC sluit zich daarbij aan. "Het zal op de weg alleen maar slechter worden", zegt CEO Marc Beerlandt.


De initiatiefnemers hopen in een opstartfase zo'n 300 trucks te verschuiven van dag naar nacht. Binnen een half jaar volgt een eerste evaluatie.



Heb je even?

Sluiten

Wij zijn erg benieuwd naar je eerste indruk van de nieuwe HLN website. Heb je een minuutje tijd om enkele vragen te beantwoorden?

Meld een bug