Zwaarder dan 3,5 ton? Wegblijven uit centrum, aub!

Dit kan binnenkort niet meer.
Foto Mozkito Dit kan binnenkort niet meer.
Vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton mogen binnenkort niet meer door het centrum van Bever rijden. De buren in Geraardsbergen hadden liever een beperking vanaf 7,5 ton gezien.

Gisterenmiddag zaten het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant rond de tafel met de gemeentebesturen van Bever, Silly, Herne en Galmaarden. Onderwerp was de tonnagebeperking op de N263, de gewestweg die van Viane naar Silly loopt, en onderweg het centrum van Bever aandoet. Het dossier sleept al jaren aan omdat de verschillende partijen het lange tijd niet met elkaar eens geraakten. Vooral vanuit Geraardsbergen werd er geijverd om de tonnagebeperking op 7,5 ton te houden. Veel aannemers uit de Oost-Vlaamse stad doorkruisen immers het centrum van Bever om naar Henegouwen te rijden. Maar met onder meer gemeentelijke basisschool Ak'Cent langs de drukke weg, nam het protest in Bever alsmaar toe.

Overwinning

Maar er is nu toch een overeenkomst. Vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton mogen binnenkort niet meer door het centrum rijden, een overwinning voor Bevers burgemeester Luc Deneyer. Die laatste wenste evenwel niet te reageren voor de gemeenteraad van gisteravond afgelopen was. Maar zijn naamgenoot Pierre Deneyer, burgemeester van Galmaarden en mede-onderhandelaar, is alvast opgetogen. "Die baan loopt ook even over Tollembeeks grondgebied (deelgemeente van Galmaarden, red.)", aldus Pierre Deneyer. "Daarom deden wij ook ons zegje. Maar het was snel duidelijk dat de tonnagebeperking broodnodig was. Uit een recent onderzoek van het AWV bleek dat de weg te smal is en toch veel vrachtverkeer te slikken krijgt. Ik wil vooral collega Luc Deneyer in de bloemetjes zetten. Zijn tomeloze inzet van de voorbije jaren heeft een mooi resultaat opgebracht."


"Wij hebben in 2014 al het licht op groen gezet voor een tonnagebeperking", zegt Anton De Coster van het AWV Vlaams-Brabant. "De gemeenteraad moest het aanvullend reglement gewoon goedkeuren. Waarom dat zo lang geduurd heeft, is ons een raadsel. Maar we staan volledig achter deze beslissing." (MEN)