Verkeersinfarct mag wel eens stoppen

Een doordeweekse avondspits in het centrum van Asse. Files in beide rijrichtingen.
Mozkito Een doordeweekse avondspits in het centrum van Asse. Files in beide rijrichtingen.
Elke dag wurmen meer dan 24.000 voertuigen zich via de N9 door het centrum van Asse. Een verkeersinfarct dat nu al decennia duurt en maar niet opgelost geraakt. Of toch? De lokale politiek hoopt dat de voltooiing van een ringweg straks een oplossing biedt. Maar over het tracé van die ringweg is het laatste woord nog niet gezegd.

Asse en de stilstaande files, het is een afgezaagd verhaal zonder einde. Het centrum wordt al meer dan 30 jaar, elke dag weer, belaagd met duizenden auto's. De cijfers: de N9 verwerkt op een gemiddelde werkdag 24.000 voertuigen. De Nieuwstraat, die de verbinding vormt met Ternat en drie grote scholen telt, slikt elke dag 12.000 voertuigen waaronder 750 vrachtwagens. En de industriezone Mollem moet het stellen met 1.000 vrachtwagens per werkdag.


Het gemeentebestuur wacht op groen licht van de Vlaamse overheid om de tweede en derde fase van de al lang beloofde ringweg af te werken. Die ringweg moet het doorgaand verkeer uit het centrum weren. Zowat alle partijen bereikten een consensus over het tracé van die ringweg, maar buurtbewoners, die zich verenigd hebben in het actiecomité ARMA, liggen dwars. Op politiek vlak profileert oppositiepartij Zellik-Relegem als belangrijkste tegenstander van het voorgestelde tracé. "Het ontwikkelde tracé loopt dwars door de gemeente en niet er rond", meent Eric Beunckens (Z-R). "Daardoor zijn er veel onteigeningen nodig en wordt de realisatie schandalig duur, misschien zelfs onbetaalbaar. Bovendien snijdt de derde fase dwars door de waardevolle Broekebeekvallei. De ringweg mag er alleen komen als die ver rond het centrum wordt aangelegd en aansluit op de N47 of Dendermondsesteenweg voorbij Krokegem. Vervolgens kan er een doorsteek gemaakt worden naar de N9 voor het verkeer richting Aalst."


Maar burgemeester Koen Van Elsen (CD&V) en Mobiliteitsschepen Yoeri Vastersavendts (Open Vld/Anders) huiveren bij het idee van een hertekend tracé. "Over het tracé mogen we niet meer discussiëren", zegt Vastersavendts. "Alle experten en specialisten zijn het erover eens dat dit traject de juiste keuze is. En de derde fase is ook noodzakelijk, tenzij je een grote viaduct wil bouwen over Asbeek."

De Nieuwstraat, die de verbinding vormt met Ternat, telt in Asse drie scholen en slikt elke dag 12.000 voertuigen.
Mozkito De Nieuwstraat, die de verbinding vormt met Ternat, telt in Asse drie scholen en slikt elke dag 12.000 voertuigen.

RIng moet er komen. En snel

Volgens Vastersavendts mag er niet getalmd worden. "Mijn eigen dochter mag niet met de fiets naar school omdat het hier te gevaarlijk is", luidt het. "Zij loopt school in de Nieuwstraat waar dagelijks al die vrachtwagens voorbijrijden. We proberen er alles aan te doen om eindelijk een oplossing te vinden voor de verkeersellende. De ring moet er komen. En liefst zo snel mogelijk."


Burgemeester Koen Van Elsen hoopt dat de aanleg van de ringweg in 2020 van start gaat. "Maar dat tijdschema is alleen haalbaar als alles perfect verloopt", weet Van Elsen. "De Vlaamse overheid heeft nu een studie opgestart. Die studie moet in 2019 afgerond zijn. In 2020 zouden de onteigeningen van start kunnen gaan waarna de aanleg van de ringweg kan beginnen. Dat is het ideale scenario. In het slechtste scenario wordt er door tegenstanders opnieuw een procedure opgestart bij de Raad van State. Als dat gebeurt, moeten we opnieuw vanaf nul beginnen. Dat zou een drama zijn."


Nog volgens Van Elsen is de bevolking ook vragende partij voor de ring. "Ik besef dat niet iedereen even gelukkig is met het voorgelegde tracé, maar bij de rest van de bevolking is het draagvlak voor deze ring heel groot. De mensen zijn zelfs vragende partij om eindelijk die hopeloze files te zien verdwijnen. En de ring zou ons centrum opnieuw leefbaar maken. Dat zou een goede zaak zijn voor iedereen: voor de inwoners, voor de handelaars, voor de scholen en voor het ziekenhuis."(WDS)