2019 wordt het jaar van de verkeerschaos

Werken aan N9 in Asse vallen samen met vernieuwing op- en afritten E40 in Ternat

Het op- en afrittencomplex in Ternat wordt volgend jaar vernieuwd.
Mozkito Het op- en afrittencomplex in Ternat wordt volgend jaar vernieuwd.
De aangekondigde heraanleg van de Brusselsesteenweg (N9) in Asse gebeurt voor een groot deel gelijktijdig met de vernieuwing van het op- en afrittencomplex in Ternat. Slibben de wegen in Ternat en Asse nu al elke dag dicht, dan wordt 2019 het jaar waarin de verkeersoverlast en de files pas echt zullen exploderen.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start volgend jaar met het opbreken van de Brusselsesteenweg, tussen de Vaal en de Langestraat. Het gaat om een traject van 2,1 kilometer waar meer dan 20.000 automobilisten, vooral pendelaars richting hoofdstad, gebruik van maken. De kostprijs voor de heraanleg bedraagt 7 miljoen euro en de werken starten normaal in het voorjaar.

Maar tegelijk wil AWV ook het op- en afrittencomplex in Ternat vernieuwen. Om dit project uit te voeren moeten er wel nog enkele landbouwgronden worden onteigend maar AWV beschikt alvast over een bouwvergunning voor deze werken.

Bij AWV beseft men dat het gelijktijdig samenvallen van beide grote projecten, flink wat verkeerschaos kan veroorzaken. “De werken zullen elkaar voor een groot stuk overlappen maar dat is geen kwestie van een foute planning”, zegt woordvoerder Anton De Coster van AWV. “We beseffen dat er verkeershinder zal zijn, daar hoeven we geen doekjes om te winden. We gaan daarom met de twee gemeentebesturen samenzitten. Volgende week dinsdag hebben we afspraak in Asse. Twee weken later zitten we met Ternat rond de tafel.”

De omleiding tijdens de werken aan de N9 loopt normaal over de Edingsesteenweg en het op- en afrittencomplex van Ternat. Nu al wordt gevreesd voor chaotische verkeersmomenten. “De op- en afritten maken inderdaad deel uit van de omleiding maar we kunnen er wel voor zorgen dat de capaciteit zo optimaal mogelijk blijft. In Ternat zal tijdens de werken een rijrichting worden afgesloten. We gaan hier werken met alternerende verkeerslichten.”

AWV gaat automobilisten ook afraden om de N9 als verbindingsweg te gebruiken. “We gaan de mensen die naar Brussel willen, zo veel mogelijk omleiden via de E40”, luidt het. “Tegelijk willen we wel de handelaars in de werfzone in Asse bereikbaar houden.”

De gemeentebesturen verwachten veel van het overleg met AWV om de verkeerschaos tot een minimum te beperken. In Asse hoopt men dat de werken in Ternat alsnog worden uitgesteld, maar volgens AWV kan dat niet meer. Er staan, naast de aangekondigde werken, nog enkele belangrijke projecten op de agenda van AWV. Zo wordt in 2021 gestart met de aanpassing van de brug van de E40, ter hoogte van de Assesteenweg. 

Lees ook: Brusselsesteenweg (N9) wordt vernieuwd voor 7 miljoen euro




8 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Richard Derijcke

    Agentschap wegen en verkeer. En stel echte debielen die blijkbaar allemaal zelf met de fiets of te voet naar het werk gaan. De mensen van AWV hebben geen enkel besef van wat ze aanrichten. Ze moesten beschaamd zijn.

  • Deleted Deleted

    dus de omleiding die voorzien is om de massa wagens van de N9 op te vangen wordt zelf open gegooid...laat mij raden, de omleiding voor díe werken is de... N9?

  • joris van vlaenderen

    vind ik leuk!

  • Richard Derijcke

    Agentschap wegen en verkeer. En stel echte debielen die blijkbaar allemaal zelf met de fiets of te voet naar het werk gaan. De mensen van AWV hebben geen enkel besef van wat ze aanrichten. Ze moesten beschaamd zijn.

  • Peter Buyck

    De reden van het dichtslibben van wegen zijn al die egoïsten die per se met de auto moeten. Er zijn treinen, bussen, ... ja de fiets is ook een mogelijkheid (brengt trouwens meer op dan met de auto). Ik haal 7 euro op met de fiets, terwijl ik anders 4 of 5 euro benzine betaal per dag... Laat de auto eens voor de zieken die echt niet met bus of trein of fiets zich kunnen verplaatsen.