Basisschool De Horizon organiseert minibetoging tijdens grote onderwijsstaking: “We beseffen dat we de mooiste job ter wereld hebben en willen die ten volle kunnen uitvoeren”

Volgens De Horizon zijn er meer handen nodig in de klas. Woensdag laten ze zich horen met een minibetoging op het Dorpsplein van Koolskamp.
Joke Couvreur Volgens De Horizon zijn er meer handen nodig in de klas. Woensdag laten ze zich horen met een minibetoging op het Dorpsplein van Koolskamp.
De algemene staking in het onderwijs op woensdag 20 maart zal zich stevig laten voelen in het basis- en kleuteronderwijs in de Mandelstreek. In de meeste scholen zijn de lessen verstoord en heel wat scholen sluiten zelfs de deuren, al is er meestal wel opvang. Het team van basisschool De Horizon uit Koolskamp wil de leerlingen niet in de steek laten, maar wil toch een duidelijk signaal geven. Het team plant daarom een actiedag met de leerlingen, inclusief minibetoging op het Dorpsplein.

Onder de slogan ‘Waarom? Daarom! Zelfs een kind weet wat onderwijs nodig heeft’ staakt het onderwijs op woensdag 20 maart. Hiermee klaagt men de stijgende werkdruk aan door onder meer een gebrek aan ondersteuning aan de scholen om de impact van het M-decreet op te vangen, de hoge ziektecijfers, de pensioenbesparingen die blijven doorgaan en het uitblijven van maatregelen voor werkbaar werk. Uit een rondvraag door deze krant blijkt de stakingsbereidheid in de Mandelstreek enorm groot.

Heel wat scholen blijven op woensdag 20 maart dicht en ook bij de twintig leerkrachten van basisschool De Horizon in Koolskamp, goed voor tweehonderd leerlingen, viel de oproep om te staken niet in dovemansoren. Al pakken ze het wel anders aan. “We onderschrijven de noden en eisen die de vakbonden opgelijst hebben”, vertelt zorgcoördinator Hanne Stroobant. “We konden voor elk actiepunt genoeg voorbeelden uit onze eigen praktijk opsommen. De kerngedachte voor ons is: laat ons ons werk doen! We doen dit graag, met de nodige passie en zien onze kinderen graag. Maar ons emmertje loopt stilaan over, waardoor we steeds gefrustreerder raken. We krijgen het gevoel dat we onze kernopdracht niet meer kunnen uitvoeren. Maar als we staken, hebben we het gevoel dat we onze kinderen in de steek laten, dat we ons probleem afwentelen op de ouders en dat we collega’s opzadelen met onze groep. En dat wilden we ook niet.”

Positieve boodschap

Het team besloot daarom een eigen actiedag te organiseren met de kinderen, hun ouders en grootouders. “We gaan in alle klassen uitleggen waarom de juffen en meesters zich zorgen maken. We vinden het nodig dat de kinderen weten waarom we actie voeren. Maar ook belangrijk is dat we een positieve boodschap willen uitdragen: de juffen en meesters houden van hun job. We beseffen dat we de mooiste job ter wereld hebben en we willen die dan ook ten volle kunnen uitvoeren. De oudste leerlingen mogen bovendien het kabinet van de minister van Onderwijs opbellen waar ze te woord gestaan zullen worden door de kabinetschef. Zo kunnen de kinderen ervaren dat er geluisterd wordt, dat er positieve manieren zijn om met frustraties om te gaan. Ook maken alle klassen leuzen en spandoeken. Die zullen we meedragen tijdens een minibetoging die we om 10.30 uur organiseren op het Dorpsplein. We roepen de ouders en grootouders op om mee te stappen in onze mars.

De voorbereidingen voor de actiedag zijn al volop bezig.
Joke Couvreur De voorbereidingen voor de actiedag zijn al volop bezig.

Ook in GO!basisschool De Plataan in Roeselare wordt morgen niet gestaakt, maar dan vooral uit plichtsbesef. “Vrijdag vindt ons schoolfeest plaats in CC De Spil”, vertelt directeur Mieke Vandemaele. “Morgen staat de eerste generale repetitie op het programma. Het team is al maanden bezig met de voorbereiding en iedereen wil straks schitteren op het podium. Daarom maken ze de bewuste keuze om woensdag niet te staken. Zonder dat schoolfeest hadden ze het waarschijnlijk wel gedaan.”

Ook de leerlingen worden betrokken en bewust gemaakt waarom zoveel leerkrachten zich zorgen maken.
Joke Couvreur Ook de leerlingen worden betrokken en bewust gemaakt waarom zoveel leerkrachten zich zorgen maken.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.