Weg met Koning Auto, leve de fietser

Foto Laenen
De wagen verliest terrein in de Antwerpse straten. Steeds meer mensen gebruiken de fiets voor hun verplaatsingen. Maar hoe zorgen we ervoor dat fietsen in de meest veilige omstandigheden kan?

Koen Kennis (N-VA): "Werk maken van fietsring rond de binnenstad"

Het huidige verkeersveiligheidsplan besteedt al veel aandacht aan de zwakke weggebruiker, meent schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "Er kwamen nieuwe fietsbruggen bij over het Albertkanaal (IJzerlaan) en in Berchem. We werkten 119 missing links weg. Er is nieuwe fietsinfrastructuur gekomen door fietsstraten, het opwaarderen van het Ringfietspad, het vervolledigen van het Singelfietspad en nieuwe fietsostrades. We investeerden fors in het aantal Velo-stations en lanceerden andere fietsdeelsystemen."

Drie dodelijke ongelukken

En toch wordt Kennis soms verweten dat hij fietsveiligheid niet bovenaan de prioriteitenlijst plaatst. Zeker toen in het najaar van 2017 kort na elkaar drie dodelijke ongelukken gebeurden. Is die kritiek onterecht? "Het fietsverkeer blijft toenemen", zegt Kennis. "Dat is goed, maar het zorgt wel voor nieuwe uitdagingen. Ten opzichte van 2010 is de fietsintensiteit meer dan verdubbeld. Dit verklaart deels het stijgend aantal letselongevallen met fietsers. Ook nieuwe types fietsen (elektrisch, speed pedelec) zorgen voor meer ongevallen tussen zwakke weggebruikers onderling. Uiteraard is elk fietsongeluk er één te veel, en daar werken we hard aan!"

Als N-VA het opnieuw voor het zeggen krijgt, wil Kennis het fietsnetwerk verder uitbreiden. "Samen met overkappingsprojecten en de nieuwe fiets- en wandelbrug over de Schelde maken we ook voor fietsers een ring rond de binnenstad en Linkeroever. We willen ook de verbindingen van de binnenstad naar de districten verder versterken. Denk aan de fietsostrade vanuit de Rupelstreek via Hoboken naar de Kaaien, of de bruggen over de Ring en Singel aan het einde van de fietsostrade vanuit Lier. We plannen ook fietsbruggen over het Albertkanaal aan de nieuwe Hoogmolenbrug, of over de spoorweg aan de Lageweg in Hoboken naar Blue Gate."

In Borgerhout wordt het vrachtverkeer uit drukke schoolzones geweerd. Een proefopstelling. Wordt de maatregel elders ingevoerd? "We willen niet vooruitlopen", zegt Kennis. "Na zes maanden volgt een evaluatie in samenspraak met alle betrokkenen én op basis van meldingen en observaties."

Wouter Van Besien (Groen): "Maak zone tussen Leien en Kaaien autoluw"

Volgens Wouter Van Besien, kopman van Groen, scoort fietsveiligheid in Antwerpen 'barslecht'. "Dat zie je in de cijfers: er gebeuren meer ongevallen met fietsers. Dat komt niet omdat er meer fietsers zijn, maar omdat schepen Koen Kennis verkeersveiligheid niet zo belangrijk vindt. Hij laat de zwarte kruispunten wat ze zijn en ook nieuwe kruispunten legt hij nog vol gevaar aan."

De fietsveiligheid kan enkel omhoog als het bestuur het mobiliteitsbeleid drastisch omgooit, meent Van Besien. "Ons plan gaat uit van een autoluwe zone tussen de Leien en de Kaaien", zegt Van Besien. "Autoluw wil zeggen dat bewoners, handelaars, leveranciers, mensen met beperkte mobiliteit nog wel de stad in kunnen met de auto. Bezoekers bieden we goede en snelle alternatieven aan. Doorgaand verkeer leiden we rond de stad in plaats van erdoor." Na de uitrol van het Gentse circulatieplan klaagden handelaars dat ze onbereikbaar waren geworden. Hoe hou je ze tevreden? Van Besien: "Praat nu maar eens met handelaars in Antwerpen. Hun stoep ligt open, de straat is niet bereikbaar en de stad communiceert niet. Dat is een ramp. De realiteit is dat in alle steden met autoluwe centra de middenstand floreert." Een ander stokpaardje van Groen: conflictvrije kruispunten. De partij wil 20 kruispunten in beheer van de stad conflictvrij maken. Is dat financieel haalbaar? Van Besien: "Met 2 miljoen extra per jaar komen we al ver. Als je weet dat de jaarlijkse uitgaven van de stad 1,5 miljard zijn, is dat haalbaar. Het belangrijkste wat nodig is, is de wil om het te doen. Die ontbreekt nu." (BJS)

Een deelstation van Velo aan het Centraal Station. De voorbije jaren kwamen er heel wat nieuwe fietsdeelsystemen bij.
Photo News Een deelstation van Velo aan het Centraal Station. De voorbije jaren kwamen er heel wat nieuwe fietsdeelsystemen bij.