Waterbus nu ook naar Sint-Anneke en haven

AANTAL HALTES UITBREID, NA SUCCES ZUIDELIJK TRAJECT

Vanaf maandag kan je met de waterbus ook via het Steenplein naar Sint-Anneke op Linkeroever, DEME in Zwijndrecht en naar de Kallosluis.
BELGAONTHESPOT Vanaf maandag kan je met de waterbus ook via het Steenplein naar Sint-Anneke op Linkeroever, DEME in Zwijndrecht en naar de Kallosluis.
De Waterbus krijgt er vanaf maandag een noordelijk traject bij. Hiermee wil de stad vooral de haven toegankelijker maken. Met een extra halte op Linkeroever krijgt de Antwerpenaar er ook een Scheldekruising bij.

Arbeiders die de files in de haven beu zijn, kunnen na dit weekend eens de Waterbus uittesten. Vanaf maandag heeft ze naast het populaire zuidelijke traject ook een noordelijk route. Deze loopt vanaf het Steenplein, naar Sint-Anneke op Linkeroever, naar DEME in Zwijndrecht en verder naar de Kallosluis.

Zo ziet het nieuwe traject eruit.
Haven van Antwerpen Zo ziet het nieuwe traject eruit.

Wachthuisjes

"Toen we ongeveer een jaar geleden begonnen zijn met de Waterbus, was het een kleine gok. Of de Waterbus meer dan alleen toeristen zou aanspreken, wisten we niet. Maar de mensen hebben massaal de weg over het water gevonden. We zijn in het zuiden begonnen omdat de infrastructuur er al aanwezig was. Nu openen we de noordelijke route. Nog niet alle haltes zijn volledig afgewerkt met wachthuisjes en dergelijke, maar daarop wilden we niet wachten. We leggen de bus dus nu in", vertelt schepen Marc Van Peel. De Antwerpenaren krijgen hiermee ook een nieuwe Scheldekruising. "We weten allemaal dat de voetgangerstunnel enkele nadelen heeft. En aangezien die problemen nog niet snel van de baan zullen zijn, moeten we zeker voor de oudere bewoners, die bijvoorbeeld met een elektrische fiets de Schelde willen oversteken, alternatieven voorzien. De Waterbus zal ook die oversteek maken van het Steenplein naar Sint-Anneke."

Gratis naar haven

Het hele traject zal een half uur duren. De route zal tussen 5 en 23 uur bediend worden. Voor één traject betaal je 3 euro. Voor enkel de oversteek tel je slechts 1 euro neer.


"Maar de eerste maand zal de tocht naar de haven gratis zijn. De tweede boot in nog niet aangekomen dus de haltes worden maar om het uur bediend. Ter compensatie is die route dus tijdelijk gratis." Ook Aqualiner, de Nederlandse uitbater van de Waterbus, kijkt op van het Antwerpse succes.


"Het is ongelofelijk hoe de mensen hier zijn opgesprongen. We mochten al 330.000 passagiers vervoeren. Dat is veel meer dan we verwacht hadden. Na 7 jaar in Rotterdam halen we die cijfers niet eens. Dus we zijn bijzonder tevreden. Volgend jaar willen we ook starten met een route over het Albertkanaal van Wijnegem naar het Havenhuis en ook verder van Kallo naar Lillo willen we gaan varen. Er komt ook een proefproject aan met elektrische boten, we gaan zien of dat doenbaar is", zegt CEO Gerbrand Schutten. Ook de kinderziektes van de Waterbus lijken stilaan weggewerkt. "We hebben wel wat pech gehad met vuil in de Schelde dat de schroeven beschadigde, soms zagen we volledige terrasmeubelen voorbij drijven. Heel bizar. Er zijn ook reserveboten op komst zodat we de dienstverlening kunnen blijven garanderen als er iets misloopt."