Vlot van A naar B? Deze app toont hoe

VAN BUS TOT DEELFIETS: WHIM STELT IDEAAL VERVOERSMIDDEL VOOR

Schepen Koen Kennis heeft net zijn wagen in de spiegelkooi op de Meir geparkeerd. Hij test dit weekend Whim.
KDS Schepen Koen Kennis heeft net zijn wagen in de spiegelkooi op de Meir geparkeerd. Hij test dit weekend Whim.
De app Whim, die tal van vervoersmogelijkheden bundelt, heeft haar intrede gedaan in Antwerpen. Voor een vast bedrag per maand kan je onbeperkt gebruik maken van De Lijn en het vélo-deelsysteem. "Wie nooit openbaar vervoer gebruikte, zal dat nu wel vaker doen", zegt de CEO van de app-fabrikant.

Na Helsinki en Birmingham is Antwerpen de derde stad waar de app van het Finse MaaS Global wordt ingezet. Whim combineert alle vervoerswijzes in één smartphone-applicatie: je kan je route plannen, je tickets boeken en betalen. Je voert je vertrek- en eindbestemming in en de app geeft je mogelijke combinaties om op je bestemming te geraken. Nieuw is de abonnementsformule die gekoppeld is aan de app. "Voor 55 euro per maand heb je met Whim Everyday toegang tot onbeperkt openbaar vervoer van De Lijn en kan je onbeperkt de Antwerpse vélo-deelfietsen gebruiken. Je kan ook een taxirit bestellen voor maximaal 10 euro in een straal van 5 kilometer. Een huurwagen van Sixt heb je voor 49 euro per dag", vertelt Sampo Hietanen, CEO van MaaS Global. Ook wie geen abonnement afsluit bij Whim, kan de service benutten. Je kan met Whim ook betalen per trip. Op korte termijn komen hier ook de diensten van de NMBS, de Mobit-deelfietsen, Q-Park, en een nieuwe autodeeloplossing van ALD bij.

Meerprijs

Op jaarbasis betaalt de gebruiker van Whim 660 euro, als je voor de abonnementsformule kiest van 55 euro per maand. Dat is meer dan wanneer je opteert voor een apart jaarabonnement voor De Lijn en vélo. Zo kost een Citypas van De Lijn 485 euro per jaar en een Omnipas 314 euro. Voor een vélo-abonnement betaal je 49 euro. Voor die meerprijs krijg je dan wel weer het comfort van de verscheidene vervoersmogelijkheden op één app en moet je je als gebruiker geen zorgen maken over het kopen van een ticket voor bus of tram. In Helsinki is Whim alvast een groot succes sinds de service daar gelanceerd werd in november 2017. Sindsdien heeft Whim meer dan 1,75 miljoen trips mee in goede banen geleid.

Goede voorbeeld

"Nu blijven mensen vaak vasthouden aan hun manier van reizen, ook al is dat niet de beste wijze om van A naar B te gaan. Iemand die een privéwagen heeft, zal deze ook ten volle willen gebruiken. Dit willen we helpen veranderen. In Helsinki merkten we al het verschil. Mensen die bijvoorbeeld nooit openbaar vervoer gebruikten, doen dat nu wel vaker", vertelt Hietanen. Schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) is erg blij met de komst van Whim. "We hebben gezorgd voor heel wat alternatieven, nu is het zaak om die te bundelen en het gebruiksgemak te verhogen." Om het goede voorbeeld te geven, parkeerde de schepen zijn wagen in een spiegelkooi. "Het komende weekend zal ik mij verplaatsen met de app. Bovendien staat deze constructie een week lang op de Meir, waar iedereen zijn wagen symbolisch zal kunnen achterlaten om Whim te kunnen testen." Ook financieel zal de stad een bijdrage leveren. Mensen die hun auto van de hand doen, krijgen binnenkort een korting van 20 euro per maand op mobiliteitsabonnementen zoals Whim Everyday.