VLM neemt route Antwerpen-Londen over

Straffe wending in de doorstart van de verbinding tussen de Antwerpse luchthaven en die van London City: de overnemer van VLM begint eraan op maandag 30 oktober. Moedermaatschappij SHS Aviation Antwerp doet dat wel met een Sloveense vliegvergunning, aangezien er nog steeds geen Belgisch certificaat is.

CityJet kondigde op 1 september aan dat het eind oktober de stekker uit de route tussen Antwerpen en London City trok. Een opdoffer voor Antwerp Airport in Deurne: sinds 1993 was de verbinding een vaste waarde voor zakenvluchten met vorig jaar nog circa 25.000 passagiers.

Jaar lang getalmd

Meteen werd een beetje richting het Nederlands-Canadese SHS Aviation gelonkt. Dat nam in de zomer van 2016 het failliete 'oude' VLM over. Intussen wacht dat bedrijf al iets meer dan een jaar op een Belgische vliegvergunning. De luchthavendirectie sprak met SHS, maar ook met andere kandidaat-overnemers voor de Londense route van CityJet.

Sloveense vergunning

En nu is er een akkoord. Het wordt dan tóch het 'nieuwe' VLM. Alleen moet het dan met een Sloveense vergunning, wat binnen de Europese Unie perfect mag. Het toestel - een Fokker 50 - is wel in ons land geregistreerd en heeft een Belgische bemanning. Een vreemde situatie, die het getalm met de Belgische vliegvergunning in de verf zet. In Slovenië had VLM al na een maand of vier een vergunning op zak. VLM zal op weekdagen 3 tot 4 keer per dag vliegen, op zondag tweemaal. Tot 30 oktober is de voorverkoop exckusief in handen van de reisagenten, nadien komt daar ook de website van VLM bij. (PHT)