Stad knipt Leien, De Lijn knipt in trams

KWART MINDER TRAMS IN DE SPITSUREN VANAF JUNI

De Lijn heeft beslist het aantal trams in de spits te verlagen van 8 naar 6 per uur.
Foto De Freine De Lijn heeft beslist het aantal trams in de spits te verlagen van 8 naar 6 per uur.
Net voor de gevreesde knip van de Leien, op 6 juni, besliste De Lijn gisteren om het aantal trams in de spits te verlagen van acht naar zes per uur. "Omdat juni de vierde rustigste maand is", klinkt het bij De Lijn. Meerderheid én oppositie vallen in Antwerpen van hun stoel. "Zijn die nu zot geworden?", vraagt Tom Meeuws (sp.a) zich af. "Je zal juist méér trams nodig hebben."

Iedereen weet het intussen: vanaf 6 juni begint voor de stad op de Leien een 'openhartoperatie' van anderhalf jaar. Duizenden automobilisten moeten uit de spits worden gehaald om de totale chaos te vermijden. Hét moment voor het openbaar vervoer om zich als beste alternatief te bewijzen en een tand bij te steken. Maar dat is buiten De Lijn gerekend. De vervoersmaatschappij keek eens rond, zag dat er nog steeds te weinig personeel is en voerde een maand vroeger dan gewoonlijk haar zomerregeling in. Geen tram meer om de acht, maar om de tien minuten. Want dat dat niet zo erg is. Juni is een rustige maand. Vandaar.


Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA), die het internationaal Cleantech Forum in het Finse Helsinki bijwoont, verslikte zich gisteren in zijn koffie. "Een zeer vreemde beslissing van De Lijn. Net nu het alle hens aan dek wordt. We gaan met ons kabinet tekst en uitleg eisen. Mijn boodschap? Dat De Lijn eens goed nagaat wáár de meeste noden liggen. Ik ken het antwoord: Antwerpen. Niet in rustigere gebieden in Vlaanderen. Er is nog wel marge om wat voor ons te doen."

Volle treinen

Het was Tom Meeuws, ex-topman van De Lijn en nu kopman van sp.a, die de kat de bel aanbond. "Vanaf 6 juni kunnen er 60 procent minder auto's over de Leien. De ingreep van De Lijn is onaanvaardbaar. Hoe leg je de mensen dan uit dat er een kwart minder trams in de spits zullen zijn? Terwijl die al vaak vol zitten? De Vlaamse regering en de stad zijn schuldig: ze hadden drie jaar geleden al maatregelen moeten nemen om de hinder te beperken. Denk aan de heraanleg van de Ring in 2004 en 2005: er zijn toen 130 extra bussen ingezet."


Tom Van de Vreken, woordvoerder bij De Lijn, verdedigt zich. "Vanaf juni zetten we 119 in plaats van 137 trams in de spits in. Maar ons aanbod groeit wel. Er zijn vier nieuwe tramlijnen: van de Havanasite op Luchtbal naar de stad (lijn 6), naar het Eilandje (lijn 7), van Wommelgem naar de zuidelijke Leien (lijn 8) en van Wijnegem naar het Schoonselhof (lijn 10). Die laatste twee rijden door de nieuwe tunnel onder de Leien. Het aantal afgelegde kilometer per dag blijft op 28.000 kilometer."


Van de Vreken schermt ook met de aankoop van 14 nieuwe Albatros-stellen van 42 meter lengte. Die kunnen vanaf het najaar rijden en moeten voor 3.500 reizigersplaatsen per dag zorgen. Alleen, daar heb je natuurlijk de komende maanden niets aan.

Te weinig personeel

"Het was kiezen tussen de pest en de cholera", zegt ACV-vakbondssecretaris Jo Van Der Herten. Ofwel minder trams per uur, ofwel dat je sommige ritten afgeschaft ziet omdat er te weinig personeel is. We zijn ongelukkig, dat is zeker. Maar De Lijn probeert echt wel nieuw bloed aan te trekken. Dat gaat niet op één-twee-drie. Van alle mensen die zich op jobdagen aandienen, blijven na selectie nog 7 procent geschikte chauffeurs over."


ABBV-secretaris Luc Vervoort vreest grote problemen. "Ik heb er geen goed oog in. Antwerpen staat al bijna stil, openbaar vervoer is hét alternatief. Dan moet je de frequentie verhogen."


Om het allemaal nog erger te maken, boorde gemeenteraadslid Annemie Turtelboom (Open Vld) de app 'Bereken de slimste route' op de website Slim naar Antwerpen de grond in. Ze testte acht routes in de binnenstad en reed zich telkens vast op wegenwerken. Dirk Delechambre, woordvoerder van de stad, heeft een beetje goed nieuws: "Er was een technisch probleem in de onderliggende kaart. Daardoor negeerde de routeplanner een aantal kleinere wegenwerken. We gaan dat normaal gezien kunnen oplossen voor 6 juni."