Stad en De Lijn verwachten grote hinder door nationale staking

Photo News
Woensdag gaat het land plat voor een staking van “ongeziene proporties”, zo kondigden de vakbonden aan. De stedelijke diensten van de stad Antwerpen en vervoersmaatschappij De Lijn waarschuwen alvast voor grote hinder.

De staking van woensdag is vooral gericht tegen de werkgevers uit de privésector. Maar heel wat overheidsvakbonden sluiten zich erbij aan. Verwacht wordt dat niet alleen de privé, maar ook het hele openbare leven tot stilstand zal komen. 

De stad Antwerpen wil de hinder tot een minimum beperken. “Voor de kinderopvanglocaties werden de ouders op de hoogte gebracht of er hinder is in hun locatie of niet”, zegt de stedelijke administratie. “De dienst stadsreiniging probeert de afvalophaling te verzekeren maar we vragen de inwoners die tijdens de nacht van dinsdag op woensdag of woensdag overdag een ophaling hebben om al hun afval (restafval, GFT, PMD en papier en karton) pas aan te bieden bij de volgende ophaling. Als er toch veel huisvuil buitenstaat, beslissen wij om niet-selectief op te halen, dan gaat al het afval in één huisvuilwagen. Alle containerparken zijn woensdag trouwens gesloten.”

Contactcenter

“Wie wil weten of er hinder is in de dienstverlening van de stad Antwerpen, kan de dag zelf contact opnemen met de stedelijke dienst of locatie om zeker te zijn dat die open is. Antwerpenaars kunnen ook terecht op www.antwerpen.be voor meer info of bellen naar het stedelijk contactcenter op het nummer 03 22 11 333.”

Ook De Lijn verwacht woensdag grote hinder voor haar dienstverlening. Daarom zet het de werkwillige chauffeurs in op de belangrijkste verbindingen. Werkwillige chauffeurs van verpachte lijnen bedienen wél hun vaste trajecten. 

“De werkwijze met prioritaire assen verschilt op twee punten van de gewone dienstverlening”, zegt De Lijn. “Eerst en vooral gaan de werkwillige chauffeurs op twee vaste momenten aan de slag: bij het begin van de ochtendshift en bij de start van de middagshift kort na de middag. Zo hebben we snel een beeld van het aantal werkwilligen. Op een gewone werkdag gaan de chauffeurs op verschillende momenten aan de slag.”

“Bij de verdeling van de werkwilligen over prioritaire lijnen kijken we naar een aantal criteria: onder meer de zogenaamde attractiepolen als scholen en het aantal reizigers op grote assen. Door deze aanpak krijgen de reizigers een beter aanbod dan wanneer de werkwilligen gespreid over het hele net aan de slag gaan.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.