Metrotunnel eindelijk ingereden

30 jaar en 100 miljoen euro later

Ben Weyts en Bart De Wever in de tram. Zelfs in het rijtuig moesten ze een fluovest en een helm dragen.
photonews Ben Weyts en Bart De Wever in de tram. Zelfs in het rijtuig moesten ze een fluovest en een helm dragen.
De tunnel en het metrostation aan de Zegel zijn nog niet open voor publiek, maar minister voor mobiliteit Ben Weyts kwam gisteren al een kijkje nemen. Vanaf 18 april zal het premetrostation openen voor het grote publiek met een groot feest.

Van de park en ride in Wommelgem tot de Keyserlei in een kwartier, dat is de bedoeling van de nieuwe snelle tramlijn. Dertig jaar al is de infrastructuur aanwezig, maar nu wordt de pijp effectief in gebruik genomen. "We hebben 100 miljoen euro geïnvesteerd in het operatief maken van deze reuzenpijp. Hiermee ontlasten we het verkeer bovengronds en maken we de tram in zijn geheel aantrekkelijker. De mobiliteit moet beter en dat willen we realiseren door tram, auto en fiets beter op elkaar af te stemmen. En van Wommelgem naar het centrum in 15 minuten, dat doe je met geen enkel ander vervoersmiddel", vertelt minister Weyts.


De stad is tevreden dat er eindelijk schot in het dossier komt. "Twintig jaar geleden werd er in de districtsraad van Borgerhout al gediscussieerd over dit stukje ongebruikte tunnel en nu is het eindelijk zover. Er werd gedacht dat trams bovengronds moesten blijven en zichtbaar in het straatbeeld, alhoewel er ondergronds veel sneller kan worden gereden. We zijn blij dat die verouderde gedachtengang nu verdwenen is. De volgende stap is het Foorplein zodat de tram van Deurne ook ondergronds kan gaan", zegt schepen van mobiliteit, Koen Kennis (N-VA). Er liggen nog andere ongebruikte stukken in Antwerpen, maar alle partijen gaan er prat op dat het niet nog eens dertig jaar zal duren vooraleer deze in gebruik worden genomen.


Een extraatje in het premetrostation van Astrid is een lift die zowel in de lobby van het Radisson Blu hotel als op straatniveau opent. De samenwerking tussen De Lijn en het hotel maakt het station extra toegankelijk voor rolstoelgebruikers, kinderwagens en toeristen met bagage. (NBA)

Bart De Wever arriveert in een geblindeerde wagen aan de metrohalte. Het terreurniveau mag dan wel teruggebracht zijn naar 2, De Wever wordt nog steeds extra beschermd.
photonews Bart De Wever arriveert in een geblindeerde wagen aan de metrohalte. Het terreurniveau mag dan wel teruggebracht zijn naar 2, De Wever wordt nog steeds extra beschermd.
De Wever en Weyts nemen als eerste de trap.
photonews De Wever en Weyts nemen als eerste de trap.