Mémoire Perdu brengt #metoo op de planken

Foto Klaas De Scheirder

Seksisme, macht en geld, daar draait het om in Speed The Plow, een komisch stuk met ruwe randjes, geschreven door David Mamet en nu hernomen door theaterinitiatief Mémoire Perdue. Net als het originele Broadwaystuk, waarin Madonna schitterde, verwijst dit stuk met Emelien Raats, Hans Ligtvoet en Wim Danckaert in de hoofdrollen naar seksistische toestanden in de filmwereld. "Dit verhaal speelt zich in de jaren 80 af en toch zie je dat het #metoo-thema razend actueel is... helaas", zegt regisseur Nick Delafontaine.


Het verhaal gaat over Bobby en Charlie, twee hebberige, hardgekookte filmproducers die de kans van hun leven ruiken als een beroemde filmster een van hun scenario's wil verfilmen. In hun hoofd rekenen ze zich al miljonair en ze dromen hardop van rijkdom en macht. Karen, hun assistente, wordt gretig meegevoerd in de hoerastemming. Ze lijkt een schaap tussen wolven, maar laat zich niet intimideren. Na een discussie over wat een 'goede' film zou moeten zijn, haalt ze zelfs een opdracht binnen: ze moet een roman lezen en oordelen of er een film van te maken is. Diezelfde avond dient ze verslag uit te brengen bij een van de heren thuis en lijkt een volgend #metoo-scenario met een gemakkelijk slachtoffer onafwendbaar. Maar Karen blijkt geen lammetje dat zich gedwee naar de bedstee laat leiden.


De acteurs repeteren momenteel nog op de zolderverdieping van het Noordtheater in de Lange Nieuwstraat, maar Speed The PLow speelt van 19 tot en met 28 oktober in Theater Klokhuis in de Antwerpse Parochiaanstraat. (DILA)