Meer passagiers, minder klachten

LUCHTHAVEN KAN MET 270.000 REIZIGERS TERUGBLIKKEN OP GOED JAAR

Annick De Ridder aan de luchthaven van Antwerpen.
Laenen Annick De Ridder aan de luchthaven van Antwerpen.
Méér passagiers, minder klachten: de Antwerpse luchthaven deed het dit jaar goed. Toch blijft er werk aan de winkel. De eerste negen maanden van 2016 waren er nog 270 mensen die een of meer klachten indienden. Eentje stuurde er in april zelfs 386. Het aantal trainingsvluchten daalt en blijft vér onder de toegelaten limiet.

Antwerp Airport klokt dit jaar af in de buurt van 270.000 passagiers. Dat zijn er minder dan de 276.500 vorig jaar. Maar: zonder de terreuraanslag in Zaventem op 22 maart 2016 zouden dat er slechts 255.000 zijn geweest. Antwerpen nam immers vluchten over. Conclusie: netto groeit Antwerpen. Vlaams Parlementslid Annick De Ridder (N-VA) is daar als consequente fan van de regionale luchthaven - "we zijn toch geen provinciaal dorp?" - erg blij mee. Ze schotelde minister Ben Weyts (N-VA) een pak vragen voor over passagiers, vliegbewegingen en investeringen.

Meer comfort

De Ridder: "De nieuwe beheersstructuur, waarbij de overheid de infrastructuur voor haar rekening neemt en de privépartner (Egis) de exploitatie van Antwerp Airport, hééft gewerkt. Er zijn routes bijgekomen en toch daalt het aantal vliegbewegingen. De directie levert inspanningen om klachten beter af te handelen, overlegt veel vaker met de 'buren' en respecteert de milieuvergunning. Bovendien is het comfort voor de reizigers fors verbeterd. We zijn er nog niet, maar wel op de goede weg."


Opvallend is dat het aantal bewegingen voor trainingsvluchten én geregelde passagiersvluchten jaar na jaar zakt. Hier past een kanttekening: VLM ging in juni 2016 failliet en herstartte pas eind oktober. TUI Fly vult met zijn toeristische lijnen naar Zuid-Europa steeds meer zitjes in zijn vliegtuigen. Toch bleef Londen (toen nog met Cityjet) de eerste negen maanden van dit jaar met 39.455 passagiers de belangrijkste lijn voor Antwerpen. Malaga (29.114), Alicante (27.602) en Murcia (27.557) volgen.

Trainingsvluchten

Heikel punt: de trainingsvluchten. Volgens commandant Wim Verbist komt Antwerp Airport van héél ver. "Ooit waren we dé oefenplek van het land met 35.000 bewegingen per jaar. In 2016 telden we er nog 12.979. Terwijl de vergunning 24.000 bewegingen toelaat. Vanaf 2019 is de limiet 20.000, vanaf 2024 ligt die op 16.000." De eerste negen maanden van 2017 waren er 9.590 bewegingen van lesvluchten, 500 minder dan in dezelfde periode vorig jaar.


De registratie van klachten werd op 22 juni 2016 strenger, waardoor het aantal kelderde. Na de eerste negen maanden van 2017 zijn er 1.714 klachten binnengekomen.


Een jaar geleden stond de teller toen al op circa 2.900. Maar met statistieken moet je ook opletten: in 2016 waren er na 22 juni 463 klachten van 116 'unieke' klagers, de eerste negen maanden van 2017 ging het om 270 'unieke' klagers. Liefst 92 procent van het aantal klachten had te maken met geluidsoverlast. De gevoeligheid bij de 'buren' is dus nog lang niet de wereld uit. De meeste klachten kwamen dit jaar uit Deurne (876), gevolgd door Boechout (368) en Borgerhout (330).


Annick De Ridder heeft er een goed oog in: "Van de 270 unieke klagers zijn er 224 échte klagers: zij stuurden één, twee of drie klachten. Vier personen dienden 100 of meer klachten in. Zij willen de luchthaven weg. Maar ik ben de riedel beu dat Antwerp Airport nooit rendabel kan zijn. Dat blijft een uitdaging, maar het is met groei dat je ook jobs creëert. En de cijfers bewijzen dat meer passagiers niet gelijk staat met meer bewegingen én hinder."