Luchthaven verliest route naar Londen

DIRECTIE ANTWERP AIRPORT PRAAT MET TWEE MOGELIJKE OVERNEMERS

Een vliegtuig van CityJet op de luchthaven van Deurne.
Foto BELGA Een vliegtuig van CityJet op de luchthaven van Deurne.
De Antwerpse luchthaven dreigt vanaf 27 oktober zonder verbinding met Londen te vallen. Die dag trekt CityJet de stekker uit een route die al 24 jaar bestaat, het merendeel van die tijd dankzij VLM. Marcel Buelens, manager van de luchthaven, praat met twee maatschappijen over een doorstart. Of SHS Aviation Antwerp (de overnemer van het failliete VLM) daarbij is, wil hij niet bevestigen.

De verbinding Antwerpen-Londen is sinds 1993 altijd een vaste waarde geweest voor Deurne. Vandaag verzorgt CityJet zeventien vluchten per week. "Goed voor zowat 25.000 passagiers per jaar, of tien procent van ons totaal", rekent Buelens voor. "Die ben je natuurlijk liever niet kwijt. Maar we zijn volop bezig met alternatieven. Ik schat de kans op een volledige overname van de vluchten op fifty-fifty. Een doorstart is belangrijk, liefst tegen 15 september. Je raakt best geen klanten kwijt omdat ze zelf andere oplossingen hebben gevonden buiten Antwerpen."


CityJet stopt met de route omdat ze niet genoeg opbrengt. "Dat komt ook door het faillissement van VLM in juni 2016. CityJet moest een ander toestel huren: een ATR 42 van Danish Air Transport. Dat vliegtuig had ook meer technische problemen dan goed was."

Vergunning

De vraag is nu of de overnemer van VLM, het Nederlands-Canadese SHS Aviation, in het gat wil duiken. Het probleem is dat SHS Aviation nog steeds geen Belgische vliegvergunning (AOC) heeft. Die aanvraag sleept al een jaar aan. Een goede bron in luchtvaartkringen zegt dat het uitblijven van een vergunning meer en meer wrevel opwekt bij SHS. Een recente audit van de FOD Mobiliteit viel niet positief uit. SHS moet een aantal procedures opnieuw doorlopen.


In theorie zou SHS Aviation met haar Sloveense vliegvergunning tussen Antwerpen en Londen kunnen opereren. Maar het management ziet het niet zitten om het Belgisch Luchtvaartbestuur nodeloos uit te dagen. Als er dus niet snel een vergunning wordt afgeleverd, lijkt een overname van de route van CityJet een moeilijke piste.


Het aantal passagiers op Antwerp Airport is na een knik opnieuw aan het groeien. Dat succes is bijna uitsluitend te danken aan de mooie cijfers van TUIfly, het voormalige Jetairfly.


Overigens zal het wegvallen van CityJet geen Antwerpse jobs kosten. De Ierse maatschappij heeft geen werknemers in Deurne. Een overname door bijvoorbeeld SHS Aviation of een andere maatschappij die in Antwerpen actief is, zou zelfs nieuwe jobs opleveren.