Liever tol betalen dan aanschuiven

INKOMSTEN LIEFKENSHOEKTUNNEL STIJGEN

Een tolhuisje aan de Liefkenshoektunnel.
Foto Laenen Een tolhuisje aan de Liefkenshoektunnel.
De dagelijkse files op de Ring en aan de Kennedytunnel doen steeds meer chauffeurs die de Schelde willen kruisen, kiezen voor de Liefkenshoektunnel, ook al moeten ze daar tol voor betalen. In juni werd voor het eerst de kaap van een half miljoen auto's in een maand tijd gerond en dit jaar verwacht de NV Liefkenshoek 9 miljoen tunnelgebruikers.

De Liefkenshoektunnel situeert zich ten noorden van Antwerpen en is het enige stukje van de grote Antwerpse Ring dat ooit gebouwd werd. De tunnel ligt tussen het knooppunt Beveren en de Antwerpse Haven. Ondanks het feit dat chauffeurs tussen de 3,56 (abonnementsprijs voor auto's) en de 19 euro (manuele prijs voor trucks) per oversteek moeten betalen, wordt deze Scheldekruising steeds meer gebruikt en stijgen de inkomsten navenant.

Melkkoe

In 1992, het eerste volledige uitbatingsjaar van de Liefkenshoektunnel passeerden er 1,5 miljoen voertuigen door de tunnel en bedroeg de jaaromzet 5,5 miljoen euro. Wat toen nog een heel dure miskleun leek, is nu verworden tot een melkkoe van de Vlaamse Regering. Een kwarteeuw later rijden er immers vijf keer zoveel wagens en vrachtwagens door de tunnel en is de omzet gestegen tot 58 miljoen euro in 2015. Het leeuwendeel van dat geld stroomt door naar de BAM die er de voorbereidende werken van de Oosterweelverbinding mee financiert. Dit jaar moet een echt recordjaar worden voor de NV Liefkenshoektunnel. De eerste 5 maanden van dit jaar kreeg de tunnel 8% meer verkeer dan het jaar voordien en in juni 2016, de drukste maand van het jaar, reden er op één maand voor het eerst meer dan een half miljoen personenwagens (én 321.000 vrachtwagens) door de tunnel. De verwachting is dat de tunnel dit jaar meer dan 9 miljoen keren tol mag ontvangen.


Actiegroepen zoals Ademloos, stRaten-generaal en Ringland ijveren al jaren voor het tolvrij maken van de tunnel om de capaciteit helemaal ten volle te benutten en zo de vastzittende mobiliteit rond Antwerpen te smeren. Het platform Vlaanderen-Ecomobiel doet de stad en de Vlaamse Regering nu een nieuw voorstel (zie kader): laat enkel ecologische voertuigen, op gas of elektriciteit, tolvrij door de Liefkenshoektunnel rijden.

Hybride Porsche

"Ik geloof er niet in", zegt Vlaams-minister van Mobiliteit Ben Weyts. "Er is vorig jaar in augustus nog een test geweest en daarbij is gebleken dat je enkel het fileprobleem verlegt bij het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel. Alleen een derde scheldekruising biedt een structurele oplossing voor het mobiliteitsprobleem. En wat die tol voor ecologische voertuigen betreft: waar trek je dan de lijn? Is een hybride Porsche Panamera ook een ecologische wagen?"