Ga naar de mobiele website
^ Top

Helft meer verkeersdoden in 1 jaar

ANTWERPEN ZIET ALS ENIGE AANTAL SLACHTOFFERS TOENEMEN

Het aantal verkeersdoden in Antwerpen steeg van 40 naar 62, terwijl dat cijfer overal elders (fors) daalde.
RV Het aantal verkeersdoden in Antwerpen steeg van 40 naar 62, terwijl dat cijfer overal elders (fors) daalde.
Sinds 2011 zijn er in onze provincie nooit zo veel verkeersdoden gevallen als dit jaar. Dat is des te opvallender omdat het aantal slachtoffers in alle andere Vlaamse provincies wél fors daalde. Vergeleken met de eerste 9 maanden van 2016 zijn er in Antwerpen de helft meer doden gevallen: van 40 naar 62. Gouverneur Cathy Berx roept op om

autorijhulpsystemen zoals voetgangersdetectie, cruisecontrol en een alcoholslot te verplichten.


De laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute laat er geen twijfel over bestaan. De halfjaarlijkse cijfers voor Antwerpen (+5 doden) waren al slecht, maar na negen maanden in 2017 is de situatie nog verergerd : 20 doden meer dan in dezelfde periode in 2016. Vooral voetgangers (van 2 naar 11 ) en motorrijders ( van 1 naar 9) vonden de dood op onze wegen. Een atypische evolutie want in Vlaanderen daalde het aantal slachtoffers wél, van 407 naar 363 doden. Het aantal letselongevallen daalde wel met 5,7 procent in Antwerpen, tot 4.863.


"Het is niet uitzonderlijk dat we een tijdelijke stijging zien in één bepaalde provincie", zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias. "Er zijn in Antwerpen nu opvallend meer motorrijders en voetgangers het slachtoffer, maar vorig jaar waren dat er net heel weinig. We hebben alle ongevallen in Antwerpen onder de loep genomen, maar we kunnen geen enkele tendens vaststellen. Het gaat om verschillende gemeenten zowel in en rond de stad Antwerpen als in de Kempen en Noorderkempen. Het gaat ook om verschillende leeftijdscategorieën, verkeerssituaties en omstandigheden. Bij de motorrijders vielen er bijvoorbeeld 's nachts drie doden en in het weekend, terwijl je zou verwachten dat die overdag en in de week zouden vallen doordat er mensen de motor gebruiken om de files te ontwijken."

Strengere straffen

De campagnes en opgevoerde controles op snelheid en alcohol werpen voor heel Vlaanderen volgens Willems wel vruchten af. "Je ziet het aantal weekenddoden sterk afnemen (-31). Ook de strengere straffen voor recidivisme en de verhoogde media-aandacht van alles wat met verkeer te maken heeft, speelt in op ons gedrag. 10 jaar geleden werd door de politiek geopperd om tegen 2020 naar een halvering van het aantal doden te streven: van 840 in 2010 naar 420 in 2020. Dat doel lijkt de laatste twee jaar ineens wél realistisch."

Blijven gaan voor nul

"Deze trieste cijfers voor de provincie Antwerpen vragen uiteraard verdere en zeer grondige analyse", zegt gouverneur Cathy Berx. "Maar ze bewijzen dat we niet langer moeten wachten om via Europa rijhulpsystemen die de verkeersveiligheid verhogen, verplicht te maken. Ik denk dan aan systemen die voetgangers detecteren, automatisch remmen en automatisch de snelheid aanpassen, maar ook aan een zwarte doos die het rijgedrag registreert en een alcoholslot."


Berx wil ook dat vrachtwagens maximal geweerd worden uit woon- en dorpskernen om de veiligheid van fietsers, voetgangers en bromfietsers te verhogen. "We moeten blijven gaan voor nul doden in het verkeer. Een vlotte doorstroming en mobiliteit mogen nooit ten koste gaan van mensenlevens", zo roept Berx op. De helmverplichting voor fietsers moet evenzeer prominent op de politieke agenda blijven. "Even noodzakelijk zijn en blijven de aandacht voor en de aanpak van overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol of drugs en het dragen van de veiligheidsgordel", zegt Berx.

Meer over


Meld een bug