Geen Ikea, wél mobiliteitsknooppunt

STAD ONTHULT NIEUW PLAN VOOR HAVANASITE

Enkele toekomstbeelden van een compleet vernieuwde Havanasite.
Nina Bernaerts Enkele toekomstbeelden van een compleet vernieuwde Havanasite.
Het ziet ernaar uit dat de Havanasite een grondige upgrade zal krijgen. De stad ziet de site immers als locatie voor een mobiliteitsknooppunt. Onder andere De Lijn wil zijn stelplaats naar daar verhuizen. "We willen de stad ontbussen, van hieruit kan iedereen overstappen op trams", zegt schepen Koen Kennis.

Het was voor de stad een serieuze opdoffer toen Ikea bijna een jaar geleden de stekker trok uit haar plannen voor de site. De meubelgigant wilde de grond van 11,5 miljoen euro aankopen en moest zich bijgevolg ook in de park-and -ride inkopen voor 8,5 miljoen euro. De stad zag dus 20 miljoen euro én de park-and-ride verdwijnen als sneeuw voor de zon. In plaats van de site terug op de markt te zetten, besloot het college nu om er een andere invulling aan te geven. "Wij hadden een brief ontvangen van De Lijn die op zoek was naar een nieuwe stelplaats voor hun bussen. Zij zochten een plek die ook bereikbaar was. Hun stelplaats aan de Tjalkstraat gaat namelijk een plek worden om de Oosterweelverbinding te kunnen realiseren en ook verder op de Vaartkaai, aan de Carettestraat, hebben ze geen ideale locatie. Van daar zijn we terug op de Havanasite gekomen", zegt schepen voor Mobiliteit Koen Kennis.

rv

Park-and-ride

De schepen wil er nu dan ook een echt mobiliteitsknooppunt van maken. "Hier zullen op termijn een drietal trams stoppen; tram 6 en 70 (tussen Eilandje en Havana) en binnenkort tram 1 (tussen Havana en Bolivarplaats). Dit wordt dé manier zijn om de stad in te trekken. We willen dan ook een heel aantal bussen hier laten stoppen, zodat mensen overstappen op de tram. Als De Lijn hier zijn stelplaats heeft, moeten bussen bovendien geen 'lege kilometers' meer afleggen naar hun eindhalte." De tijdelijke park-and-ride, die nu al uit zijn voegen barst, wordt zoals voorzien een parkeertoren. "De bouw van een park-and-ride voor 1500 wagens, start volgend jaar en zal ongeveer 1,5 jaar duren. Dat project is nu ook gegund. De kostprijs die Ikea normaal op zich zou nemen, zal nu door de stad of een stuk door De Lijn gedragen worden, dat ligt nog niet vast. Ook de deelsystemen: Scooty, Poppy, Cambio, Vélo en de anderen willen we hier een plaats geven."


Elektrische laadpalen voor wagens en bussen worden ook voorzien, samen met enkele kleine detailhandelaars, zoals een broodjeszaak en een krantenwinkel.


"Het is een ideale plek voor mobiliteit, je bent met de wagen snel op de autosnelweg maar ook treinstation Luchtbal is in de buurt en wordt opgewaardeerd."


Hoeveel bussen er zo uit de stad kunnen gehaald worden, is nog niet duidelijk. "Dat zal De Lijn nog moeten bekijken. Dit is een principebeslissing die we nu verder zullen uitwerken en concretiseren." De Lijn krijgt zo'n 30.000 vierkante meter ter beschikking. Vandaag maakt De Lijn nog twee nieuwe stelplaatsen bekend.