De Lijn verhuist drie Antwerpse stelplaatsen

'ZURENBORG', 'HOBOKEN' EN 'TJALKSTRAAT' WORDEN HERONTWIKKELD

Een plannetje van de stelplaatsen.
Foto Bernaerts Een plannetje van de stelplaatsen.
De huidige stelplaatsen aan Zurenborg, Luchtbal en Hoboken zullen op termijn verdwijnen en verhuizen naar respectievelijk de luchthavensite, de Havanasite en het Kiel. De vrijgekomen sites worden in samenspraak met de stad herontwikkeld.

Na een zoektocht van meer dan tien jaar hebben De Lijn en de stad Antwerpen een akkoord gesloten over drie nieuwe bestemmingen.


De stelplaats 'Zurenborg' (Draakplaats/Tramplein) krijgt een nieuwe stek op de luchthaven van Deurne, stelplaats 'Hoboken' (Jan van de Wouwerstraat) verhuist naar een kmo-zone aan de Lageweg op het Kiel en stelplaats 'Tjalkstraat' aan Luchtbal zal een nieuwe thuis vinden op de Havanasite, waar plannen voor een Ikea-vestiging niet doorgingen en geen groot retailalternatief werd gevonden. Op de Havanasite zou bovendien werk kunnen worden gemaakt van combimobiliteit door overstapmogelijkheden aan de aanpalende park & ride en mogelijk plaatsen voor deelauto's en -fietsen.


De plannen voor de verhuis zitten in een absolute beginfase: De Lijn moet nu werk maken van de verwerving van de terreinen, het uitwerken van de ontwerpen, het opmaken van dossiers voor vergunningen, aanbesteding en financiering. "Omdat de exploitatievergunning van 'Zurenborg' in 2021 afloopt, krijgt de nieuwe stelplaats aan de Luchthaven voorrang", zegt De Lijn-topman Roger Kesteloot. "Streefdoel is om daar tegen uiterlijk begin 2021 operationeel te zijn. Volgende aan de beurt is de stelplaats op de Havanasite: streefdoel van ingebruikname is begin 2023. Voor de stelplaats op het Kiel is de startdatum nog onbekend."


Om de verhuis mee te financieren gaat De Lijn 'Zurenborg', 'Hoboken' en 'Tjalkstraat' (Luchtbal) verkopen. De gronden worden in samenspraak met de stad herontwikkeld. "In Zurenborg zal dat in het kader van de overkappingsprojecten van de Antwerpse ring gebeuren", zegt schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "Op de site kan dus een wijk 'Nieuw Zurenborg' ontwikkeld worden. Met bijvoorbeeld een park, een buurtparking en woningen."

Pal in woongebied

Omwille van hun slechte ligging wordt er al lang nagedacht over een verhuis van 'Zurenborg', 'Hoboken' en 'Tjalkstraat' (ingesloten tussen de Groenendaallaan, het Albertkanaal en de spoorlijn). "Stelplaatsen 'Zurenborg' en 'Hoboken' zijn in de loop der jaren pal in woongebied komen te liggen", zegt Roger Kesteloot. "'Zurenborg' dateert van 1890, terwijl de wijk errond pas begin 1900 vorm kreeg. Stelplaats 'Hoboken' dateert van rond 1925."

7 kilometer

Volgens De Lijn is de verhuis ook noodzakelijk omdat de drie huidige stelplaatsen met capaciteitsproblemen kampen én onvoldoende uitgerust zijn. Kesteloot: "Als je alle trams in Antwerpen achter elkaar zet, dan krijg je een spoor van 7 kilometer aan tramstellen. Dat is de afstand tussen het justitiepaleis en de Luchtbal. Zeker met de komst van de Albatros-trams (43 meter lang) is stelplaats 'Hoboken' gewoon veel te klein geworden. Door de elektrificatie van de busvloot - De Lijn wil tegen 2025 in alle centrumsteden emissievrij rijden - zijn er ook nieuwe behoeften gekomen, zoals bijvoorbeeld laadinfrastructuur."