CurieuzeNeuzen: stad kleurt rood

EEN DERDE VAN MEETPUNTEN BINNEN SINGEL SLIKT TE VEEL STIKSTOFDIOXIDE

De Quellinstraat, een van de 'street canyons' in de stad, scoort archislecht.
Foto Klaas De Scheirder De Quellinstraat, een van de 'street canyons' in de stad, scoort archislecht.
De lage-emissiezone (LEZ) brengt een beetje beterschap, maar voorlopig is Antwerpen een rode vlek op het vlak van luchtkwaliteit. Binnen de Singel hangt op een derde van de meetpunten meer stikstofdioxide in de lucht dan Europa toelaat.

Eén en ander blijkt uit het project CurieuzeNeuzen Vlaanderen. Als je de hele stad Antwerpen bekijkt, piekt 17 procent van de meetlocaties boven de Europese norm van 40 microgram per kubieke meter. Maar in de binnenstad is dat dus dubbel zoveel. Vooral de zogenaamde 'street canyons', zoals de Quellinstraat en de Turnhoutsebaan, scoren archislecht.


De LEZ sorteert in Antwerpen enig effect: het stikstofgehalte daalde sinds 2016 met zes procent tegenover de 'buitenstad'. Maar er spelen nog elementen in mee, zoals de wisselende weersomstandigheden en de knip van de Leien. Onderzoeker Filip Meysman (UAntwerpen) schat dat de LEZ voor de helft van de daling zorgt.


Het wetenschappelijk burgeronderzoek weekt heel wat reacties los. Koen Kennis, schepen voor Mobiliteit (N-VA), stelt vast dat de LEZ werkt, maar dat Antwerpen een onmiskenbare handicap torst. "Je hebt de emissies van de grootste petrochemische cluster in Europa én we zijn een knooppunt op het trans-Europese wegennet. Maar we doen er iets aan met de overkapping van de Ring. In de industrie is er veel innovatie, onze haven investeert steeds meer in walstroom voor schepen. De manier waarop we ons verplaatsen, evolueert. 'Nabijheid' is een van de bepalende elementen. Hoe dichter mensen bij de school en de crèche van hun kinderen wonen, hoe meer milieuvriendelijke alternatieven je kunt kiezen."

"Basisrecht"

Philippe De Backer (Open Vld) noemt gezonde lucht een basisrecht. "De Ring, de slechte doorstroming en de haven zijn pijnpunten. Dat kun je aanpakken met de overkapping, een lage-emissiezone op de Schelde en de Noordzee én een slim autoluw centrum. Met toegang voor bewoners en voor bezoekende familie. Leveringen door zwaar vrachtverkeer laat je buiten de schooluren toe."

Circulatieplan

"Zorgwekkend", zo noemt Jinnih Beels, lijsttrekker van sp.a, de resultaten. "Er moet een tandje worden bijgestoken. Als je niet inzet op beter geïsoleerde huizen en een ander mobiliteisbeleid, is dat schuldig verzuim van een bestuur. Voor het stadscentrum tussen de Singel en de Schelde willen we een doordacht circulatieplan opmaken. Het gebied van aan de Schelde tot het Operaplein moet autovrij worden.


CD&V-kopman Kris Peeters pleit voor een 'luchtmeester'. "Die Antwerpenaar kan inwoners en betrokkenen verenigen en het stadsbestuur uitdagen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Gemeenten moeten onderling beter samenwerken."


Meyrem Almaci, voorzitter Groen, ziet Gent herademen en Antwerpen 'donkerrood' kleuren.


"Het Gents circulatieplan werkt. Dat beleid willen we ook elders uitrollen. Heel Vlaanderen moet een lage-emissiezone worden."