Brillenmerk Theo wordt 30 jaar

STICHTER WIM SOMERS (67) VEREEUWIGD OP MUUR KANTOOR

Wim Somers, met zijn vrouw en drie zonen, Jan, Mik en Toon die de winkel samen over nemen.
Laenen Wim Somers, met zijn vrouw en drie zonen, Jan, Mik en Toon die de winkel samen over nemen.
Wim Somers (67), de man die 30 jaar geleden kleur bracht in 'den optiek', zet een stap opzij. Zijn drie zonen nemen de gekende Antwerpse zaak Theo samen over. Voor de gelegenheid werd de stichter wel vereeuwigd op de muur van het kantoor.

Een kleurrijk schilderwerk, dat moest het worden, hoe kan het ook anders voor de man die letterlijk kleur bracht in de wereld van de opticiens. Het Antwerpse merk Theo veroorzaakte een kleine revolutie in het segment. "Voorheen was er eigenlijk niets. Net iets meer dan een 'ziekenkasbrilletje' kon je nog krijgen. Zelfs wereldwijd was er weinig creativiteit gemoeid met een bril. Het zijn mijn vader, Wim Somers en Patrick Hoet die samen dan Theo hebben opgericht. Heel snel vonden zij ook wel partners in crime die meegingen met deze nieuwe verfrissende wind. Het is Patrick Hoet die zich helemaal op de designs stortte, en het nu nog doet voor Theo, Wim is de ondernemer die het merk er echt heeft gezet", vertelt Mik Somers, de oudste zoon die ondertussen ook zelf al 13 jaar meedraait.

De kleurrijke muur van het kantoor. Linksboven zie je stichter Wim Somers.
Alain Six De kleurrijke muur van het kantoor. Linksboven zie je stichter Wim Somers.

'Balkenbril'

Nochtans was Theo niet van in het begin een schot in de roos, de speciale brillen en monturen werden vooral gezien als avant-garde, niet iedereen durfde er zo maar mee op straat.


"In '87 zijn we gelanceerd en we vonden zeker wel een cliënteel maar het was geen stormloop. Het was natuurlijk echt nieuw, zelfs wereldwijd vond je niet echt zulke brillen als bij ons. Een aantal monturen kregen wel navolging, zoals de 'balkenbril'. Een recht montuur over het gezicht waar de glazen als het ware aan hingen. Dat kon wel op heel wat bijval rekenen en is ook wel echt een Theo-bril. Het is speels, kleurrijk en inventief. Ons doel van in het begin is een lach op het gezicht van de drager en de persoon die er naar kijkt."

Dromen van New York

Stilaan sprong Vlaanderen - en de rest van de wereld - ook wel mee op de kar. "In 2000 hebben we een sterke groei gekend. Enkele modellen spraken wel het grotere publiek aan. We kunnen niet zeggen dat we dan echt de commerciële tour zijn opgegaan, maar we kregen wel een iets ruimer publiek."


Als de broers even mogen dromen van de toekomst dan zien ze flagshipstores in New York, Londen en Parijs. "Maar dat zijn echt dromen. Ons merk wordt verkocht in meer dan 50 winkels wereldwijd. Maar zo'n eigen winkel in die wereldsteden het zou een mooie aanvulling zijn. Wie weet, komt het er ooit van."


De enige echte flagshipstore blijft voorlopig dus die in Antwerpen aan de Eiermarkt. "Waar middelste broer Jan achter de toog staat. Twee van de drie broers zijn dan ook nog echte opticiens. Naast design blijft de technische kennis van brillen natuurlijk ook erg belangrijk. Bij ons moet iedereen met de juiste bril naar buiten gaan."


Na 30 jaar neemt Wim Somers nu definitief afscheid van de familiezaak. "Eigenlijk had hij hier al een tijd geen bureau meer. Het is tijd om een beetje te genieten. Daarom hebben we hem hier ook vereeuwigd op de muur, zo blijft hij nog wat meekijken."