Belgische rederij stelt eerste passagierschip op waterstof voor

Het waterstofschip Hydroville werd gisteren officieel gedoopt.
Foto Klaas De Scheirder Het waterstofschip Hydroville werd gisteren officieel gedoopt.
Met zicht op de Antwerpse skyline werd gisterenmiddag een primeur voor ons land voorgesteld; het passagierschip Hydroville, met waterstofaandrijving. De Antwerpse rederij CMB zal het schip inzetten voor woon-werkverkeer voor zijn werknemers.

Zo'n drie tot vier keer per dag, 's ochtends en 's avonds, zal het schip van Kruibeke naar de stad varen. Het gaat om het eerste passagierschip dat waterstof verbrandt in een dieselmotor. Prominenten zoals Philippe De Backer (staatssecretaris voor de Noordzee), Kris Peeters (vice-premier) en Geert Bourgeois (minister-president) kwamen het unicum inhuldigen. "We moeten als land het voortouw nemen. In het klimaatakkoord van Parijs werd de scheepvaart buiten beschouwing gelaten. We moeten dus zelf de inspanning leveren om ook in die sector duurzamer te werk te gaan," zegt De Backer.

Drijvend labo

CEO Alexande Saveryns erkent dat met Hydroville niet alle mobiliteit of ecologische problemen zijn opgelost. "Het is de eerste stap in de goede richting. Hydroville is een drijvend labo en we zullen hiermee kunnen testen of het op grotere schaal kan werken."


Het schip zal vooral ingezet worden voor pendelaars van Kruibeke naar de stad en er is plaats voor 16 mensen. (NBA)