50.000 ton puin weg uit Expowijk

134 VERSLETEN FLATS MAKEN PLAATS VOOR 145 SOCIALE WONINGEN

Met een grote kraan worden de oude woningen met de grond gelijk gemaakt.
Klaas De Scheirder Met een grote kraan worden de oude woningen met de grond gelijk gemaakt.
De sociale huisvestingsmaatschappij Woonhaven bouwt in de Deurnese Expowijk 145 nieuwe sociale huurwoningen. Goed nieuws voor de 17.778 gezinnen die wachten op een sociale woning, maar eerst moeten 134 versleten flats met de grond gelijk gemaakt worden, goed voor 50.000 ton puin.

Grote stofwolken stijgen op boven de Louis Wanbecqstraat. Met luid gekraak trekt een knipkraan de eerste strogele gevel uit het expojaar 1958 uit elkaar. Aan de stuurknuppel van het stalen gevaarte zit een trotse schepen van Sociale Zaken en voorzitter van Woonhaven Fons Duchateau. "De bestaande gebouwen zijn versleten en voldoen niet maar aan de huidige normen qua woonkwaliteit- en comfort", zegt Duchateau terwijl hij de eerste van 134 flats in de Pieter de Ridderstraat, Frank Craebeckxlaan en Louis Wanbecqstraat neerhaalt. In twee fases wil Woonhaven hier 125 gloednieuwe sociale appartementen en 20 eengezinswoningen bouwen.

Zo zien de nieuwe woningen in de Expowijk eruit.
Studio Thys Vermeulen - DP Architecten Zo zien de nieuwe woningen in de Expowijk eruit.

Wachtlijst

Er wonen nu al 33.904 Antwerpenaars in een woning van Woonhaven, maar op de wachtlijst staan nog eens 17.778 Antwerpse gezinnen. Woonhaven werkt hard aan een uitbreiding en vernieuwing van haar patrimonium. "Sinds begin 2017 zijn er 10 bouwprojecten van Woonhaven opgeleverd, goed voor in totaal 383 woningen", zegt Duchateau. "Op vijf jaar tijd hebben we 1.400 sociale woningen gebouwd of gerenoveerd, een vernieuwing van 8 procent van ons patrimonium. Woonhaven heeft daarnaast 14 werven die nog lopen en 4 projecten die nog dit jaar starten. Samen goed voor nog eens 1.178 woningen. In totaal zullen we zo 15 procent van ons patrimonium vernieuwen."


De werken in de Expowijk verlopen in twee fasen. Fase 1, goed voor 80 appartementen is al gestart en moet klaar zijn in de winter van 2019. Op fase 2 die af moet zijn in de lente van 2020, staan nu 53 nog bewoonde appartementen. Die bewoners krijgen de keuze om definitief te verhuizen of tijdelijk te verhuizen naar fase 1 om dan terug te keren naar de nieuwe gebouwen.

Ondergrondse parking

De nieuwe flats krijgen warm water uit zonneboilers en zonnepanelen zorgen voor elektriciteit in de gemeenschappelijke delen. Ondergronds komt er een parking voor 95 wagens. Op de gelijkvloerse verdiepingen komen er fietsenstallingen en voor de deur twee pleinen met groen en speeltuigen. Met het nieuwbouwproject is een kost van 23 miljoen gemoeid, bijna volledig gefinancierd door de VMSW (Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen). Ook de straten worden heraangelegd, 20 procent van die rekening wordt betaald door het district.


Omdat er zo dicht op nog bewoonde flats en bij scholen gesloopt wordt, zijn er een aantal maatregelen genomen. "In totaal moet er 25.000 ton brokstukken en 25.000 grond worden afgevoerd. We beperken het afvoeren van sloopmateriaal met zware trucks wanneer de twee scholen in de buurt hun deuren openen en sluiten", zegt Senne Wijckmans, technisch commercieel afgevaardigde van Aertssen, de firma verantwoordelijk voor de sloop- en grondwerken.

Sloopstof

"Daarnaast voorzien we vanaf dinsdag een sprinklersysteem om het opwaaien van sloopstof te beperken."


Tegen de lente van 2020 moet de vernieuwingsoperatie achter de rug zijn, waarbij ook het openbaar domein en de omliggende straten worden aangepakt.