“Zelfs in Roemenië staan trams niet voor het rood”

TreinTramBus vraagt betere doorstroming openbaar vervoer

Tram 70 maakte eerder dit jaar een proefrit over de Londenbrug.
Foto Klaas De Scheirder Tram 70 maakte eerder dit jaar een proefrit over de Londenbrug.
TreinTramBus vraagt de stad en het Vlaams Gewest geen projecten meer goed te keuren die de doorstroming van het openbaar vervoer belemmeren. Voor de reizigersorganisatie is het onbegrijpelijk dat een tram over obstakels als de Londenbrug gestuurd wordt. “Waarom geen tweede brug bouwen zoals bij de kusttram?”

De tramsporen liggen er al even en ook de kabel die de tram van stroom moet voorzien is geïnstalleerd op het traject dat over de Londenbrug loopt. Alleen is de vraag: welke tram zal erover rijden? Die beslissing heeft vervoersmaatschappij De Lijn nog niet genomen en volgens een expert van De Lijn zelf “is het eigenlijk helemaal niet ideaal om een tram over de Londenbrug te sturen.” Die brug kan namelijk een aanzienlijke vertraging opleveren als hij openstaat. “En een tram die stilstaat, die draait verlies”, weet Dirk Wiesé van reizigersorganisatie TreinTramBus. Zij vragen aan het stadsbestuur en het Vlaams Gewest geen werken meer goed te keuren die de doorstroming van de tram belemmert. Momenteel rijdt er een tijdelijke tram over het traject van de Londenbrug.

TreinTramBus is niet tegen het gegeven van een tram over de brug maar stelt zich vragen over de doorstroming. “De Lijn heeft haar dienstregeling erg goed aangepast aan de momenten waarop de brug opengaat. Als de tram stipt rijdt, zou die altijd door kunnen. Alleen zijn er heel wat factoren die bepalen dat je die stiptheid niet kan garanderen”, vertelt Dirk Wiesé. Tegelijk stelt Wiesé zich de vraag waarom er geen tweede brug voorzien is zodat de tram altijd door kan. “Zoals dat met de kusttram het geval is.” Dat de verkeerslichten vandaag nog steeds niet zijn afgesteld op de tram, is voor Wiesé een doorn in het oog. “Zelfs in Roemenië staat een tram niet voor een rood licht.” Dat De Lijn zoveel geld kost, is volgens Wiesé eigenlijk niet de schuld van het bedrijf zelf maar door het gebrek aan visie bij de politiek. “Ongeacht de kleur van de partij. Verschillende partijen hebben al geprobeerd maar zijn er eigenlijk nooit in geslaagd om de knoop van het openbaar vervoer te ontwarren. Vandaag rijden er dubbel zoveel trams rond in Antwerpen als in andere steden en dat kost geld. Het kan met minder als je een doorstroom garandeert.”

Bij vervoersmaatschappij De Lijn wachten ze nog even af alvorens ze beslissen welke lijn over de Londenbrug zal rijden. “We wachten de werken op de Leien af voor we hierover een beslissing nemen. Het is nog te vroeg om te speculeren of er een tram over de Londenbrug zal rijden en welke lijn”, vertelt Astrid Hulhoven van woordvoerder van De Lijn. Maar ondertussen werd de brug wel vervangen door een breder en groter exemplaar om er net voor te zorgen dat er een tram over kan. “Liggen de sporen er al? Dan zullen die gelegd zijn voor wanneer er beslist wordt toch een tram over de brug te laten rijden.” 

In theorie zijn er twee mogelijkheden. Een eerste optie is om tram 7 die vanuit het centrum nu een eindhalte heeft aan het MAS door te trekken naar het nieuwe Havenhuis. Maar die tram zou dan wel eens erg veel vertragingen kunnen oplopen aan de Londenbrug. In het tweede scenario zou een tramlijn die van de Leien komt links op kunnen draaien aan de Parkbrug en zo de Londenstraat oprijden richting Londenbrug en het MAS.  




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Paul Gybels

    Dat van die tweede brug is onzin: tram 70 staat minutenlang voor het nieuwe, "superveilige" verkeerslicht, waar voetgangers en fietsers in alle richtingen tegelijk kunnen oversteken, wat nochtans de fietsers niet belet om zoals altijd en overal in Antwerpen vrolijk door het rode licht te rijden. Toch interessant, die confrontatie van twee groepen fanatici, de "tram-, trein- en busgebruikers" tegenover de fietserslobby.

  • Johan Vanbekbergen

    Het is toch duidelijk. De lijn wil het monopolie.

  • robert van puyenbroeck

    Deze lijn is totaal nutteloos, heen en terug maximum 3 tot 5 reizigers. Op sommige andere lijnen krijgen ze de deuren niet dicht door overvolle trams. Ik denk eerder dat die tramlijn een politieke zet is van de stad op het "eilandje " te promoten.

  • Peter Dehon

    Het openbaar vervoer in Antwerpen is gewoon een ramp.De vriendelijkheid van sommige chauffeurs is beneden alle peil,daar kunnen de belachelijke feel good slogans die momenteel tram en bus sieren niks aan veranderen Trams en bussen zijn ook niet op elkaar afgesteld.Als je de signalisatie in de premetro bekijkt likkt het wel of sommige trams in een gat zijn gevallen.Enfit het is een boeltje

  • Erwin Werwaarts

    Combineer tramlijnen met trolleybussen . Deze laatsten kunnen nieuwe lijnen beginnen en oude lijnen stoppen of verleggen door simpelweg de bovenleiding anders te bespannen , in plaats van de gehele bestrating te moeten openbreken . Een veel flexibelere en goedkopere oplossing . Een trolleybus kan zelfs uitwijken , zichzelf loskoppelen en autonoom verder rijden als het moet , die zit nooit vast aan tramsporen .