"Werkgever schuldig aan dood scheepsherstellers"

AANNEMER EN OPDRACHTGEVER OP BEKLAAGDENBANK

Laks omspringen met veiligheid en werknemers niet terechtwijzen bij onveilige situaties hebben een dodelijke ongeval bij Antwerp Ship Repair veroorzaakt. Dat is de stelling van de openbare aanklager op het proces over de dood van twee Bulgaarse scheepsherstellers. De werkgever en zijn opdrachtgever zaten gisteren op de beklaagdenbank.

Het ongeval dat het leven kostte aan de 44-jarige Redhzeb Bahri en zijn ploegmaat Serkan Yumer (29) gebeurde op 16 september 2015 rond 3.30 uur in droogdok 5 van Antwerp Ship Repair. De mannen reden met hun hoogtewerker over een waterslang. De plotse drukverhoging in de leiding zorgde voor een overbelasting op de kooi van de hoogwerker, omdat de waterslang aan de kooi was vastgemaakt.

Val van 8 meter

De kooi brak af en de twee mannen vielen 8 meter naar beneden. Zij waren op slag dood. De mannen droegen geen veiligheidsharnas. Voor de procureur zijn zowel onderaannemer BVBA Ankara (ondertussen failliet) als ook opdrachtgever Euroclean verantwoordelijk voor het ongeval. Hun zaakvoerders zaten gisteren op de beklaagdenbank.


De procureur: "Er zijn te weinig middelen ter beschikking gesteld om veilig te werken. Bijvoorbeeld de verlichting op de scheepswerf om 's nachts te werken was onvoldoende. De werkgevers gedoogden ook dat er onveilig werd gewerkt. Volgens de verhuurder mocht er geen hoogdrukwaterleiding vastgemaakt worden aan de kooi. Toch deden alle scheepsherstellers dat."

1 jaar cel gevraagd

De zaakvoerder van BVBA Ankara riskeert 1 jaar celstraf met uitstel en een boete van 3.000 euro; zijn opdrachtgever van BVBA Euroclean 6 maanden met uitstel en ook een boete van 3.000 euro.


De twee werkgevers beten van zich af. Zaakvoerder Mesut B. (Ankara bvba) legde de verantwoordelijkheid bij Euroclean. Hijzelf was maar één keer bij Ship Repair langsgeweest om de klus te bespreken. De vertegenwoordiger van Euroclean, Steven L., maakte zich druk over het onvolledige onderzoek van de arbeidsauditeur. Advocate Sara Torrekens: "Volgens ons is de kooi van de hoogwerker helemaal niet afgebroken door overbelasting. De kooi is losgekomen omdat een koppelstuk het begeven heeft. Dat koppelstuk en de bouten waren volgens ons aangetast door 'spanningscorrosie.' Zo'n slijtage kan je niet met het blote oog waarnemen."

Geen direct verband

Als er al tekortkomingen waren in het veiligheidsbeleid, dan hebben die geen rechtstreeks verband met de dodelijke afloop van het ongeval. Advocate Sara Torrekens: "Scheepsherstellers in een veiligheidsharnas maken hun leeflijn vast aan de kooi van de hoogwerker. In dit geval zou dat hun leven niet gered hebben." De rechtbank spreekt zich over een maand uit.