"Politici zijn niet makkelijkste klanten"

PRINTDEAL KRIJGT 400 BESTELLINGEN/DAG IN VERKIEZINGSTIJD

Tino Cucca bij de stapels drukwerk die klaar liggen om geleverd te worden.
Laenen Tino Cucca bij de stapels drukwerk die klaar liggen om geleverd te worden.
Per dag komen er nog tot 400 bestellingen voor politiek drukwerk binnen bij Printdeal. Politieke partijen geven nog steeds de voorkeur aan de traditionele flyer als promomateriaal. De online drukkerij maakt ook geen onderscheid. "Elke partij is er welkom. Maar politici zijn niet de makkelijkste klanten. Wie vriendelijk is, geef ik voorrang", knipoogt zaakvoerder Tino Cucca.

In Antwerpen zijn er geen aanplakborden meer, maar dat geldt niet voor heel Vlaanderen. Dus wordt er nog duchtig geprint. Ook de brievenbussen worden nog volgepropt met allerhande brochures, flyers en programmaboekjes. Eén van de verantwoordelijken daarvoor is Tino Cucca van Printdeal, één van de grootste online spelers in ons land met hoofdzetel op de Ankerrui. "Wij krijgen nu 80 tot 100 procent meer bestellingen dan vorig jaar. Goed voor een totaal van zo'n 300 tot 400 bestellingen per dag. Dat is heel veel, we kunnen het nog net bolwerken", vertelt Cucca. Dus tijdens een verkiezingsjaar doen printshops nog steeds gouden zaken. "Dit zijn mijn vierde gemeenteraadsverkiezingen dus ik zie wel een evolutie. De politici bestellen nog altijd heel wat drukwerk. We hebben het hele proces geautomatiseerd, waardoor de prijzen veel lager zijn dan vroeger. Als kandidaat kan je hier met een 200 euro al heel wat bestellen. Bijvoorbeeld een A2-poster in kleur op 250 exemplaren, daar betaal ja vandaag nog maar 44 euro voor. Dat is onvoorstelbaar weinig, vroeger was je voor enkele exemplaren al enkele duizenden franken kwijt. Nu kunnen de eerder 'kleine' kandidaten zich ook uitleven." En dat doen ze dus massaal. "Wij zien echt een piek voor de zomer, voor de kandidaten die nogal zeker zijn van hun stuk. En dan opnieuw na 14 september, wanneer de lijsten op het justitiepaleis zijn neergelegd. Dan stijgt de vraag enorm."

Een medewerker van de drukkerij verpakt de posters voor een kandidaat.
RV Een medewerker van de drukkerij verpakt de posters voor een kandidaat.

Goedkoopste

Op straat zouden ze mekaar liever negeren maar in de drukkerij staan kandidaten van verschillende partijen gezellig naast elkaar. "Als we flyers drukken kunnen daar tot 36 kandidaten op. Sommige partijen werken met een 'preferred partner' voor hun drukwerk. Maar kleine kandidaten met weinig budget kijken liever even rond en zoeken de goedkoopste. Daarom komen er van over heel het politieke spectrum kandidaten bij ons terecht." Ondanks de vele bestellingen is dit niet het fijnste moment van het jaar voor Printdeal. "Politici zijn geen makkelijke klanten. Als er iets misgaat met het drukwerk zijn ze boos. Ze willen hun drukwerk nú en niet later. Wij drukken trouwens onmiddellijk opnieuw, we discussiëren daar zelfs niet over en leveren nog dezelfde dag. Toch krijgen onze medewerkers veel verwijten. Daarom zeg ik ook steeds: geef voorrang aan de mensen die vriendelijk en beleefd zijn," lacht Cucca.