'Nieuwe' liften voor Sint-Annatunnel

OOK OPENINGSUREN VAN ROLTRAPPEN WORDEN VERLENGD

De lift van de Sint-Annatunnel, of de voetgangertstunnel. Omdat de liften erfgoed zijn, moet het uitzicht ervan bewaard worden.
Archieffoto Laenen De lift van de Sint-Annatunnel, of de voetgangertstunnel. Omdat de liften erfgoed zijn, moet het uitzicht ervan bewaard worden.
De roltrappen van de voetgangerstunnel zullen langer bemand worden en de liften worden er in 2017 en 2018 structureel aangepakt. Dat belooft minister Ben Weyts. Een moeilijke klus aangezien beide erfgoed zijn en dus niet gewoon vervangen mogen worden.

Wie van rechter- naar linkeroever wil of andersom, neemt daar al snel de Sint-Annatunnel, beter bekend als de voetgangerstunnel, voor. Zowel voor fietsers als voetgangers een gemakkelijke oversteek, ware het niet dat de liften en de roltrappen het geregeld laten afweten.


Vorig jaar nog in volle vakantieperiode waren de fietsliften om de haverklap stuk. Een Fins team van specialisten werd naar Antwerpen gehaald om de problemen uit te dokteren, en met succes want daarna ging het beter.


Door besparingen werden de roltrappen na 21 uur stilgelegd. De oude trappen moeten bemand worden aangezien ze geen automatische noodstop hebben, als er iets zou gebeuren. Als de liften dan stuk vielen of in onderhoud waren, zat er maar één ding op; met (bak)fiets de trappen op wandelen en afdalen. Een heuse klus voor veel Antwerpenaars.


De Vlaamse Overheid bestelde een studie om de situatie te bekijken, die werd vorige maand afgeleverd. Daaruit kwamen drie pistes, waaronder het vervangen van de liftkooi, en het vervangen van de aandrijving en de sturing van de liften, maar de lift zal desondanks de modernisering, er niet anders uit gaan zien.

Historische waarde

"Het uitzicht moet bewaard blijven. Maar de interne techniek zullen we moderniseren. Dat is een moeilijke oefening om de moderne technieken af te stemmen op de historische waarde. Maar aangezien het op andere plekken in de wereld kan, moet het ook bij ons kunnen", klinkt het bij kabinet van minister Ben Weyts, bevoegd voor mobiliteit. En die modernisering mag zelfs een aardige duit kosten. "De raming staat op 2,5 miljoen euro. Dat is veel geld maar als je wil dat veel mensen de fiets nemen moet je daar ook in investeren, we moeten het de fietsers gemakkelijk maken."


Op korte termijn worden de openingsuren van de roltrappen alvast verlengd. "In de week tot middernacht, in het weekend tot 2 uur en met grote evenementen kan dat zelf de hele nacht lang zijn. We hebben hiervoor metingen gedaan en het blijkt dat na middernacht in de week, de tunnel nog amper gebruikt wordt, hier en daar een verloren fietser maar verwaarloosbaar. Tussen 21 en 24 uur daarentegen is er nog wel beweging, daarom dat we die capaciteit alvast optrekken."


Op de nieuwe liften is nog even wachten, de werken zullen in 2017 starten maar zullen wel een jaar in beslag nemen. "Omdat we willen dat er steeds één lift beschikbaar is gaan we alles in stukjes aanpakken. Zo kunnen de fietsers en voetgangers ook tijdens de werken, gebruik blijven maken van de Sint-Annatunnel. Daarom zullen de werken ook wel lang duren", klinkt het.