"Missie? Duurzaamste jeans ooit maken"

TOM DUHOUX HOUDT INZAMELACTIE VOOR ECOLOGISCHE KLEDINGLIJN

Tom Duhoux lanceert het ecologisch kledinglabel HRVST.
Klaas De Scheirder Tom Duhoux lanceert het ecologisch kledinglabel HRVST.
Ondernemer Tom Duhoux heeft een missie, hij wil de meest duurzame jeans ter wereld fabriceren. Daarvoor houdt hij nu een grote inzamelactie. "Van oude jeans zullen wij nieuwe jeans maken en die zal in tegenstelling tot andere wel duurzaam en ecologisch zijn," klinkt het.

Duhoux is geen mode-ontwerper en hij zal de eerste zijn om dat toe te geven. "Ik ben een echte buitenstaander, wat net fijn is. Ik word niet gepusht door leveranciers of door verwachtingen. Ik begin van een blanco papier en ik kijk louter en alleen naar het maken van duurzame kleding," vertelt Duhoux. De man doekte begin dit jaar nog zijn consultancybedrijf op om te starten met het label HRVST. "Ik ging vooral naar bedrijven om hen te zeggen hoe ze duurzaam konden werken, ik maakte voor hen een stappenplan, maar uiteindelijk was het aan hen om dat uit te voeren. Dan kreeg ik al snel het antwoord: 'superinteressant en goed maar we gaan dat misschien nu nog niet uitvoeren'. Ik had uiteindelijk niets in de hand. Dat wilde ik veranderen, ik wil echt mijn stempel drukken en een duurzaam product op de markt brengen. Vandaar het idee rond HRVST. De kledingindustrie is na de olie- en gasindustrie, de meest vervuilende. De cijfers daarrond zijn hallucinant en we beseffen dat te weinig."

Tom Duhoux bij een inzamelbox.
Klaas De Scheirder Tom Duhoux bij een inzamelbox.

Niet verantwoord

Duhoux goochelt met onbegrijpelijke cijfers; 25 procent van alle pesticiden en insecticiden ter wereld gaat naar katoenvelden. Op 15 jaar tijd is onze kledijproductie verdubbeld en we gooien onze kledij nog sneller weg. 50 procent van de gebruikte kledij belandt gewoon bij het restafval. "Dat fabrikanten aanraden om eerst uw kleding te wassen voor het te dragen is niet voor niets. Als we nieuwe stuks dragen, zit dat vaak nog vol insecticiden. Dat is gewoon niet goed voor ons. Tel er dan nog eens de werkomstandigheden van die sweatshops erbij en het is gewoon echt niet verantwoord om een shirt van 15 euro te dragen. Er zijn de laatste jaren wel inspanningen gedaan zoals met 'Rank a brand', waarin merken een ranking krijgen naargelang hun duurzaamheid. Maar dan zie je nogmaals hoeveel merken nog bijzonder laag scoren."


Duhoux wil een volledig gesloten cirkel opstarten. "Wij zamelen op dit moment alle jeans in, goede en versleten jeans. De goede worden terug naar tweedehandswinkels gebracht, de versleten jeans worden versnipperd en bij een Vlaams bedrijf worden ze terug tot garen gesponnen. De jeans die wij op de markt zullen brengen, zal uiteindelijk uit 50 procent jeansvezels bestaan. Dat is de hoogste graad aan recyclage die je kan bereiken zonder in te boeten aan kwaliteit."

Acht tijdloze stuks

De inzamelactie, oftewel 'oogst', loopt gesmeerd, al meer dan 1.000 oude jeansen kon Duhoux inzamelen. "En we gaan nog een week door. Tegen december willen we dan onze eerste collectie lanceren. Drie verschillende broeken voor mannen en drie voor vrouwen. Nog een jeansvest voor mannen en een salopette voor vrouwen. Acht tijdloze stuks die een tijdje moeten meegaan. Maar mochten ze toch niet lang meegaan, hebben wij een gratis reparatiedienst. En als je de stukken beu bent, kan je ze terug inleveren tegen 15 euro korting. Op die manier houden we de hele cirkel bij ons."


Wie van zijn oude jeans af wil, kan terecht op hrvst.be voor de verschillende inzamelpunten.