"Mahi kiest zélf welke koers ze vaart"

WERELDPRIMEUR: AUTONOME 'DRONEBOOT' GAAT ATLANTISCHE OCEAAN OVERSTEKEN

Ingenieur Pieter-Jan Note (links) en twee andere ontwerpers bij de knalgele boot.
Foto Laenen Ingenieur Pieter-Jan Note (links) en twee andere ontwerpers bij de knalgele boot.
De Antwerpse ingenieur Pieter-Jan Note (27) en zijn team scoren een wereldprimeur: hun zelfgemaakte droneboot 'Mahi' steekt in mei volgend jaar als eerste in de geschiedenis de Atlantische Oceaan over. "Een reis van 7.000 kilometer."

"Het liefst hadden we Mahi, bij wijze van demonstratie, hiernaast in het water gelaten", zegt de Antwerpse ingenieur Pieter-Jan Note (27), een van de ontwerpers van de volledig zelfgemaakte 'droneboot' die gisterenavond in het Havenhuis werd voorgesteld. "Jammer genoeg is onze boot heel eventjes buiten werking. De communicatie met de motor is vorige week tijdens een test in Oostende uitgevallen. Maar wees gerust: we gaan het euvel snel verhelpen."


De knalgele Mahi - genoemd naar een kleurrijke oceaanvis - is vier meter lang en werd ontworpen door vier Vlaamse ingenieurs. De autonome droneboot maakt gebruik van zonne-energie en batterijen om een elektromotor aan te drijven. Boven- en onderaan is Mahi uitgerust met een camera.


Droneboten zijn niet nieuw. Door de opkomst van nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie en sensortechnologie kunnen we binnenkort de eerste autonome vaartuigen op onze Vlaamse waterwegen verwachten. En toch scoren Pieter-Jan en zijn kompanen met Mahi een wereldprimeur: hun droneboot gaat volledig autonoom de Atlantische Oceaan oversteken. Tot nu toe is er geen enkel autonoom vaartuig die dit gedaan heeft.

Drie maanden

"Na een tocht van 7.000 kilometer - die ongeveer drie maanden zal duren - zal Mahi haar bestemming bereiken: Guadeloupe in de Caraïben", legt Pieter-Jan uit. "Mahi zal tijdens haar reis zélf beslissen welke koers het vaart. Onderweg verzamelt onze boot tal van data die via satelliet naar ons worden doorgezonden. Per dag zal Mahi ook twee foto's doorsturen."

Vertrek in mei

In mei volgend jaar vertrekt Mahi in Frankrijk. "Daarna moet onze boot het drukke scheepvaartverkeer richting het zuiden trotseren", vertelt Pieter-Jan. "Daarna gaat het, via de Azoren en de Canarische Eilanden, naar de Caraïben. Voor de kust van Guadeloupe laten we Mahi dan dobberen en komen we zelf met het vliegtuig ter plaatse. We gaan dan een bootje huren om Mahi zelf uit het water te halen. We willen liever niet dat de mensen van Guadeloupe ons bootje ontdekken en de zonnepanelen mee naar huis nemen. (lacht)."


Met het project willen Pïeter-Jan en zijn team laten zien wat de toepassingsmogelijkheden van droneboten zijn én wat hun belang voor de toekomst kan zijn. "Mahi kan atmosferische en oceanografische gegevens verzamelen, kustgebieden in kaart brengen, moeilijk toegankelijke delen op zee inspecteren en zelfs ingezet worden voor het transport van goederen."