"Een foto van een konijn in den hof, daar is echt wel goed over nagedacht"

OOK OP SOCIALE MEDIA WOEDT VERKIEZINGSSTRIJD VOLOP

Bart De Wever postte onlangs op Facebook een foto van een konijn dat per abuis in zijn tuin is beland. Al snel pikten de traditionele media het bericht op.
rv Bart De Wever postte onlangs op Facebook een foto van een konijn dat per abuis in zijn tuin is beland. Al snel pikten de traditionele media het bericht op.
Zes jaar geleden was het nog een extraatje; wie nu als politicus wil meetellen, voert ook online volop campagne. Alle partijen hebben dan ook hun weg naar Facebook en co gevonden, maar een originaliteitsprijs gaan ze er niet mee winnen: "Er is online amper echte interactie met de kiezer", zegt professor Peter Van Aelst.

Als de online populariteit een afspiegeling is van de verkiezingen, dan winnen N-VA en Bart De Wever met de vingers in de neus. De lokale N-VA-pagina telt meer dan 10.000 likes, de volgende, PVDA, moet het met 'amper' 5.800 stellen. De laatste in de klas is Open Vld met amper 1.000. "Maar dat wil eigenlijk weinig zeggen", zegt professor Politieke Communicatie aan de universiteit Antwerpen, Peter Van Aelst. "Alle partijen hebben hun eigenheid. PVDA is heel activistisch, mensen die zich daarbij aansluiten, zullen ook op de barricaden gaan staan. Ze delen met trots hun ideeën, er is dus veel interactie tussen de leden. Filmpjes worden bekeken en ook geliket. Voor een partij zoals CD&V ligt dat anders. Hun publiek is ouder, dus ook hun sociale media loopt achter. Mensen zijn ook minder geneigd om hun meer genuanceerde CD&V-overtuiging kenbaar te maken. Die 'likes' opkrikken is dan ook heel moeilijk."


Opvallend: nog in de laatste weken schoot het aantal 'likes' bij verschillende partijen de hoogte in. Een toevalligheid vanwege de laatste loodjes in de campagne? Of een strategische zet van de partijen zelf?


Maken de partijen fouten? "Vooralsnog zijn er geen grove fouten op de sociale media. Een partij moet zich eigenlijk ook maar aan één hoofdregel houden: wees authentiek. Het feit dat CD&V blijkbaar clickfarms inhuurde voor meer likes, kwam al snel uit en dan moet je dat gaan uitleggen. Daar kom je online niet goed uit. Wie die authenticiteit wel uitstraalt, is Jinnih Beels. Sowieso zal zij het moeilijk krijgen vanuit haar positie en ik denk niet dat ze een gamechanger is. Maar wat ze op sociale media doet, komt wel authentiek en geloofwaardig over."

Professor Politieke Communicatie Peter Van Aelst.
Laenen Professor Politieke Communicatie Peter Van Aelst.

Kiekje met de kinderen

Een gelijkaardig beeld zien we ook bij de lijsttrekkers met Bart De Wever als absolute koploper met bijna 120.000 volgers. Peter Mertens is tweede met een 26.000 volgers. "De Wever kan als nationaal boegbeeld dan ook rekenen op heel wat volgers buiten Antwerpen, die likes zijn eigenlijk niet te vergelijken met de andere lijsttrekkers."


De professor bemerkt ook een enorm verschil in het soort posts dat de kopstukken brengen. "Bart De Wever kan op elke zender en in elke krant zijn idee en programma verkondigen. Hij hoeft dat dus niet meer te doen op sociale media, wat hem de mogelijkheid geeft om op Facebook een inkijk te geven in zijn leven. Een konijn in de hof, een vakantiekiekje met de kinderen, een selfie... Het zijn heel luchtige posts waar soms heel goed is over nagedacht. Tijdens Antwerp Pride bijvoorbeeld was hij op vakantie en post hij een foto van zijn regenboogsokken. Het lijkt me dat hij daar toch op voorhand over heeft nagedacht. Het maakt ook dat zijn pagina veel minder politiek getint is en je ziet dat dat opgepikt wordt, door mensen en dan weer door de traditionele media", klinkt het. "Andere kopstukken hebben niet die luxe om in elke politiek programma te zitten en houden zich veel meer aan programma- of campagnepraat online. Beels post nog wel eens iets achter de schermen maar veel verder komen we niet. We zien Kris Peeters' vrouw of kinderen ook nooit. Wat een bewuste keuze is uiteraard want dan loop je wel het gevaar dat dergelijke content ooit voor andere zaken gebruikt of misbruikt wordt."


Een ondertussen veel gehoorde kritiek is dat deze campagne snoeihard maar tegelijk ook saai bevonden wordt. Want een Marc Van Peel die een Nederlander de Schelde in gooit, of die Bart De Wever uit het stadhuis houdt door de deur dicht te houden, hebben we niet gezien. Er is voorlopig weinig leuks of 'viraal' aan de campagne. "Je ziet die mensen filmpjes posten, zoals Philippe de Backer met heel korte persoonlijkheidsvraagjes, hetzij een beetje te lang. Dat wordt wel 16.000 keer bekeken maar heeft maar een kleine 200 likes. De filmpjes zijn dus niet goed genoeg om effectief iemand te overtuigen het te liken. Niet dat het de kiezer koud laat, maar het is wel te weinig om hun appreciatie te tonen. In het algemeen is de interactie met de volgers bijzonder laag. Lokale politici gaan steeds actiever zijn op sociale media, maar hopen toch vooral op aandacht in de massamedia. Het is duidelijk dat de traditionele media nog niet buitenspel te zetten zijn."