Maak kennis met ... de noodleburger

JONGE ONDERNEMERS WILLEN VLAANDEREN VEROVEREN MET EIGEN LEKKERNIJ

Eten we binnenkort in plaats van hamburgers allemaal noodleburgers? Als het van Xin Lu en Gilles Schepens afhangt wel. De twee Aartselaarse studenten zijn alvast gestart met een foodtruck om Vlaanderen massaal kennis te laten maken met hun lekkernij. "We dromen al van een restaurantfranchise."

Recept van de noodleburger:


Twee ambachtelijk gemaakte noodleschijven


Een geheime, huisgemaakte Aziatische saus


Oosterse garnituren


Keuze uit rundsvlees-, kip- of veggieburger


Denk aan een hamburger, maar met twee ambachtelijk gemaakte noodleschijven in plaats van een broodje, met een geheime, huisgemaakte Aziatische saus, Oosterse garnituren en de keuze uit rundsvlees, kip of een veggieburger. En ziedaar, maak kennis met de noodleburger: de lekkernij waarmee Xin Lu en Gilles Schepens (allebei 23) Vlaanderen willen veroveren. Een van de troeven van het gerecht, zo verklappen de boezemvrienden, zit hem in de zelfgemaakte 'noodle buns'. "Krokant vanbuiten, zacht vanbinnen én tegelijkertijd heel stevig, zodat de noodles niet uit elkaar vallen. We hebben er heel veel kooksessies voor nodig gehad om dat onder de knie te krijgen."

"Geen 'fastfood'"

De twee studenten hebben hun product twee jaar geleden bedacht tijdens een feestavondje in Antwerpen. "Ik had zin in noodles en Gilles in een hamburger", vertelt Xin. "Maar toen dachten we: waarom zouden de twee niet combineerbaar zijn? Sindsdien is het idee van Noodle Burger bij ons beginnen groeien. In de Verenigde Staten en in Azië bestaan noodleburgers langer, maar bij ons in België vind je zo'n combinatie nergens. Uiteindelijk hebben we vorig jaar met ons idee deelgenomen aan 'Startup@Campus', de ondernemerswedstrijd van de Karel de Grote Hogeschool. We hebben het daar tot in de finale geschopt en hebben een jaar kunnen genieten van individuele coaching. Dankzij die hulp en begeleiding staan we waar we nu staan."


En dat is, voor twee studenten die pas met hun eerste bedrijfje zijn begonnen, al redelijk ver. Xin en Gilles hebben de voorbije zomer een bestelwagen gekocht die ze hebben laten omtoveren tot een hippe foodtruck. Daarmee zijn ze de voorbije maanden al te gast geweest op evenementen in onder meer Brussel, Papendrecht én Aartselaar zelf. "De reacties zijn heel positief", zegt Gilles. "We vragen 8 euro per noodleburger. Sommige mensen vinden dat een hoge drempel voor een product dat ze niet goed kennen. Wie toch de stap durft zetten en proeft, zegt al snel dat het zijn geld zeker waard is. We willen een nieuwe smaakervaring creëren en aandacht bieden aan elk detail. We beschouwen onze noodleburgers zeker niet als 'fastfood'."

Tomorrowland

Als Vlaanderen valt voor de noodleburger, zijn de mogelijkheden eindeloos. "We beperken ons nu tot drie soorten, namelijk met rundsvlees, kip en veggie, maar we zitten al boordevol andere ideeën", zegt Gilles.


"Waarom zouden we op termijn zelfs geen hotdogs met noodles kunnen maken? Maar in eerste instantie hopen we om met onze foodtruck een plaatsje te veroveren op de grote evenementen als Tomorrowland en Summerfestival. Als dat allemaal goed uitdraait, kunnen we misschien beginnen denken aan een tweede foodtruck of een vast restaurant. Onze grote droom is om ooit met Noodle Burger een restaurantfranchise op te starten. De trein is nu vertrokken. Ik wil achteraf niet kunnen zeggen dat ik hem gemist heb."


Meer info is te vinden op de website www.noodleburger.be.