Hageland wordt stilaan Bierland

WOLF LANCEERT VANDAAG NIEUW PILSBIER WOLF BLACK

Rudy Scheys van brouwerij Vissenaken houdt van het kleinschalige van het brouwen.
Baert Marc Rudy Scheys van brouwerij Vissenaken houdt van het kleinschalige van het brouwen.
Brouwerij Wolf uit Aarschot lanceert vandaag een nieuw bier: Wolf Black. Op enkele jaren tijd zijn er tientallen nieuwe bieren gelanceerd in het Hageland. "Mensen weten nu dat er meer is dan alleen Leffe."

Tijdens het wielerevenement Wolf Classic en de Wolf Familiedag, vandaag in Aarschot, lanceert Brouwerij Wolf haar vierde bier. Na Wolf 7, Wolf 8 en Wolf 9 vinden bierliefhebbers weldra ook Wolf Black in de winkelrekken. Het is een premium pilsbier in blik en dat maakt het een buitenbeentje", zegt zaakvoerder Peter Van der Borght van Brouwerij Wolf. "De meest nieuwe bieren in ons bierland zijn immers speciaalbieren op hoge gisting. Maar we willen het toch proberen. Vooral omdat we zelf graag een licht bier uit een blikje drinken, dus denk ik dat er wel een markt voor is. Het past bovendien bij de 'look & feel' van het biermerk Wolf. Ons imago is dat niet van een traditionele, op geschiedenis gestoelde brouwerij maar dat van een modern en avontuurlijk concept."


Wolf wil dan ook meer zijn dan alleen bier. Met Wolf Enjoy biedt de brouwer een resem spectaculaire activiteiten aan: van helikoptervluchten tot degustaties en kooksessies in de grootste luchtballon van het land. Zo zet het bier zich in de markt tussen de stevige concurrentie, want het aantal bieren in het Hageland is de jongste jaren fors toegenomen. Bovendien blijft de bierconsumptie in eigen land afnemen, maar de export neemt wel toe. Zestig procent van de Belgische bieren gaat naar het buitenland. Pils ligt iets minder goed in de markt: twintig jaar geleden was 90 procent van het bierverbruik pils, nu is dat nog 70 procent.

Peter Van der Borght van Wolf ziet het dan weer groots. De brouwerij stelt vandaag haar nieuwe pils voor: Wolf Black.
Baert Marc Peter Van der Borght van Wolf ziet het dan weer groots. De brouwerij stelt vandaag haar nieuwe pils voor: Wolf Black.

Slechts 10 procent export

Van dat dalend verbruik heeft brouwerij Wolf geen last. "We exporteren amper 10 procent van onze bieren, vooral naar de Verenigde Staten en Japan", zegt Van der Borght. "De rest blijft in eigen land. We verdelen sinds een tijdje onze Wolf 7 via winkelketen Aldi, en binnenkort verkoopt Carrefour ons hele assortiment bieren. Ook de nieuwe Wolf Black. Vorig jaar brouwden we nog 5.000 hectoliter per jaar, dit jaar mikken we op 14.000 hectoliter."


De expansie van Brouwerij Wolf staat in schril contrast met de kleinschaligheid van Brouwerij Vissenaken. Rudy Scheys kreeg de smaak van het bier te pakken na een proeverij met de lokale afdeling van de Gezinsbond. Na een korte brouwcursus ging hij met enkele dorpsgenoten aan het brouwen, en die passie groeide in 2007 uit tot de oprichting van zijn brouwerij. "Elke zes weken brouw ik ongeveer 300 liter bier", vertelt hij. "Winst is daarbij niet het belangrijkste, het is voldoende als ik uit de kosten geraak."

Kleinschaligheid

Rudy houdt te veel van de kleinschaligheid en het ambachtelijke van brouwen om te groeien. "Het ambachtelijke maakt mijn bieren ook uniek. Geen enkel brouwsel is 100 procent hetzelfde. Dat hoeft ook niet. Van wijn aanvaardt iedereen dat een fles van het ene jaar anders smaakt dan van een ander jaar. Bij bier mag dat ook."


Wie een wolf koopt, weet wel waar hij aan begint. En winst wil Brouwerij Wolf wel maken, en daarvoor wordt er nog uitgebreid. Voorlopig wijkt Brouwerij Wolf nog voor een deel van het aanbod uit naar Brouwerij Het Anker in Mechelen, maar daar komt misschien dit jaar nog verandering in. "We willen een nieuwe brouwerij openen in Aarschot", verklapt zaakvoerder Peter. "Nu we een verdeelovereenkomst hebben met Carrefour, zal de bank hopelijk willen meestappen in dat verhaal."


Het alsmaar groter aanbod bieren - ook in het Hageland - vindt de kleinschalige brouwer en bierliefhebber Rudy super. "In Duitsland zijn de brouwers gebonden aan het Reinheitsgebot. Dat betekent dat de bieren alleen gemout graan, water en hop mogen bevatten. In ons land zijn de brouwers daar niet aan gebonden, wat hen heel creatief maakt. Ik proefde onlangs bier met pruimen gemaakt, maar je hebt evengoed bier met honing, banaan, zelfs chocolade. Het smakenpalet is daardoor ook veel groter dan dat van wijn."


De meeste Belgische bieren vertrekken dan wel naar het buitenland, voor export is de productie van Brouwerij Vissenaken te klein. "Ik verkoop alleen via de lokale handel", vertelt brouwer Rudy. "Maar ik begrijp wel dat grotere brouwers exporteren. In het buitenland betalen mensen meer voor ons bier. In ons bierland betalen we niet graag veel voor ons bier. Wil je als brouwerij overleven, en winst maken, moet je wel exporteren."


Wat is de reden van het stevige succes van de Hagelandse bieren? Peter Van der Borght van brouwerij Wolf denkt aan een combinatie van factoren.

Tournée Générale

"De interesse in Belgische bieren in het buitenland, dat merk je ook aan de stijgende exportcijfers", vertelt hij. "Omdat rijden onder invloed streng bestraft wordt, kiezen mensen ook liever voor een lekker speciaalbiertje in plaats van veel pilsbieren. Streekproducten zijn bovendien erg in trek, en programma's zoals Tournee General wakkeren de interesse in de bieren uit eigen streek aan. Mensen leren stilaan dat er meer is dan alleen maar Leffe."