Ga naar de mobiele website
^ Top

Aarschot in één klap twee pop-ups rijker

STAD WIL LEEGSTAND VERDER AANPAKKEN MET DATABANK VOOR ALLE BESCHIKBARE PANDEN

De Martelarenstraat is in één klap twee pop-upwinkels rijker.
Tom Van De Weyer De Martelarenstraat is in één klap twee pop-upwinkels rijker.
In één klap is de Martelarenstraat twee pop-upwinkels rijker. Het beleid om jonge ondernemers voordelig te laten starten begint vruchten af te werpen, al is er meer nodig om de leegstand verder terug te dringen. "We trekken het budget voor pop-ups op naar 80.000 euro en zetten alle beschikbare panden in een databank", zegt schepen van Lokale Economie Mattias Paglialunga (CD&V).

Karen Baert van beleefboerderij De Vliertuin en grafisch ontwerper Sofie De Leus hebben zich op hetzelfde moment naast elkaar gevestigd in de Martelarenstraat. Baert verkoopt in haar pop-up streekproducten en zelfgemaakte confituren uit de boomgaard van haar boerderij. De Leus had haar atelier in haar garage. Na een verblijf in de Stadsfabriek vond ze hier de ideale plaats voor haar drukwerk en kaarten. " Ik zou graag blijven nadat mijn contract verstreken is, maar dit pand gaat binnenkort tegen de vlakte voor nieuwbouw."

Een daarvan is de pop-up van Karen Baert. Ze verkoopt er streekproducten en zelfgemaakte confituren uit de boomgaard van haar boerderij.
Tom Van De Weyer Een daarvan is de pop-up van Karen Baert. Ze verkoopt er streekproducten en zelfgemaakte confituren uit de boomgaard van haar boerderij.

Pop-updecreet

Op drie verschillende plekken in de Martelarenstraat staan volgend jaar panden in de steigers. Voor Paglialunga is dit een teken dat het handelskerngebied aan het aansterken is. In 2016 werd hiertoe een eerste aanzet gegeven. "Met het pop-updecreet dat toen van kracht ging kan de huurder voordelig opstarten ", zegt Paglialunga. "De gemeente geeft een startpremie van 1.000 euro, op voorwaarde dat de huurder maximaal zes maanden blijft. We hadden dat eerste jaar 7 pop-upwinkels in het centrum. Dit jaar waren het er al 12. Twee zijn nog in aanvraag om op te starten. Vijf ondernemers (26,31 %) zijn blijvertjes geworden en hebben intussen een vast contract afgesloten met de verhuurder." Paglialunga wil deze lijn doortrekken. "Het budget voor het pop-upbeleid gaat van 30.000 euro in 2015 naar 80.000 euro in 2018. Hiermee worden de premies betaald. Eigenaars van panden sturen we aan om hun ruimte ter beschikking te stellen voor tijdelijke invulling."

Databank

Het pop-upbeleid is niet het enige middel om de leegstand te bekampen. De leegstand is het voorbije jaar achteruit gegaan van 75 naar 70 panden, al schommelt het leegstandpercentage nog steeds rond de 9 procent, een cijfer dat maar aarzelend daalt. In 2008 stond slechts 4,8 % van de panden leeg.


"Alle panden die in aanmerking komen voor commercieel gebruik worden opgelijst in een databank", zegt Paglialunga. "Hiervoor is een budget van 20.000 euro voorzien. Komend voorjaar gaan we er een aquisitiebeleid mee voeren. De gemeente gaat zelf het winkelkerngebied promoten op winkelvastgoedmarkten en proactief zoeken naar retailers en handelaars die zich hier willen vestigen. De databank wordt hierbij een hulpmiddel."

Meer over


Meld een bug