Vanaf Nieuwjaar zone 30 binnen Wallenring

De Peperstraat zou door de maatregel zone 30 worden.
Rutger Lievens De Peperstraat zou door de maatregel zone 30 worden.
Vanaf 1 januari 2019 geldt er een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur binnen de Wallenring van Aalst. Een groot deel is al voetgangerszone of zone 30 in de buurt van een school, maar bij de invoering van het nieuwe circulatieplan op 1 januari komt er overal zone 30 in de binnenstad.

De volgende straten vormen de Wallenring in Aalst: Vaartstraat, Esplanadestraat, Vrijheidstraat, Vredeplein, Keizerlijk Plein, Zonnestraat, Houtmarkt, Burchtstraat en Werfplein. Binnen die zone zal vanaf Nieuwjaar alles zone 30 of verkeersvrij zijn.

"Deze week keurde het college van burgemeester en schepenen de invoering van een zone 30 binnen de hele Wallenring goed", zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (Lijst A). "Dankzij deze maatregel wordt het stadscentrum niet alleen veiliger voor de zachte weggebruiker, ook de leefbaarheid in de binnenstad verbetert er gevoelig door."

Betere luchtkwaliteit

De beslissing wordt gedragen door de drie coalitiepartijen Lijst A, CD&V en N-VA. “Doordat onze charmante stad ook een scholenstad bij uitstek is, is op vele plaatsen reeds sprake van zone 30. Met deze maatregel kiezen we dan ook voor een uniform en duidelijk leesbaar snelheidsregime in onze binnenstad. Als gewezen politierechter kan ik bevestigen dat de impact van een ongeval bij een snelheid van 50 per uur veel zwaarder is dan bij een snelheid van 30 km per uur", zegt burgemeester Christoph D’Haese (N-VA).

We stimuleren scholieren en andere weggebruikers om vaker te voet of met de fiets naar het stadscentrum te komen. Het verlagen van de snelheid binnen de Wallenring verhoogt de verkeersveiligheid in onze binnenstad

Dylan Casaer

“We stimuleren scholieren en andere weggebruikers om vaker te voet of met de fiets naar het stadscentrum te komen. Het verlagen van de snelheid binnen de Wallenring verhoogt de verkeersveiligheid in onze binnenstad", verklaart schepen van mobiliteit Dylan Casaer (Lijst A). “Deze maatregel ligt bovendien in lijn met het eerder goedgekeurde Mobiliteits- en Fietsbeleidsplan.”

Schepen van Leefmilieu, Jeugd en Gezin, Iwein De Koninck (CD&V) steunt de beslissing. “Beter voor de luchtkwaliteit en de CO2-uitstoot maar vooral ook symbolisch voor onze kinderen en jongeren dat het CBS hier op de eerste schooldag een akkoord over bereikte.”

"Vanaf 1 januari, tenzij de kiezer anders beslist"

"Heel wat straten binnen de Wallenring maken momenteel al deel uit van het voetgangersgebied of er geldt al een maximaal toegestane snelheid van 30 km per uur omdat er scholen gelegen zijn", zegt Casaer. "Concreet wordt de snelheid in de Ridderstraat, Peperstraat, Korte Nieuwstraat, Hopmarkt, Boterstraat, Windmolenstraat, Louis D’Haeseleerstraat, Onze Lieve Vrouwstraat, Houtmarkt, Anna Snelstraat en Volderstraat aangepast van 50 km/u naar 30 km/u."

Deze maatregel zal volgende maand geagendeerd worden aan de gemeenteraad. De zone 30 zal samen met het nieuwe circulatieplan in werking treden. "Afspraak binnen dit bestuur is dat het circulatieplan vanaf 1 januari in voege gaat. Als het van de partijen van dit bestuur afhangt, gaat dat plan door", zegt Casaer.

Groen: "Zet in op schoolstraten"

De partij Groen vindt het niet goed genoeg. "Goed dat de stad heeft beslist om in een aantal straten zone 30 in te voeren voor meer fietsveiligheid, maar voor Groen zou dit veel verder mogen gaan"", zegt lijsttrekker Lander Wantens.

"Groen wil invoering van zone 30 in alle straten waar geen fietspad aanwezig is binnen de R41. Daar waar sneller dan 30 km/u wordt gereden wil Groen overal een (verhoogd) fietspad. Groen blijft pleiten om de Pontstraat deels verkeersvrij te maken net als de Molenstraat. De Molenstraat die door de nieuwe situatie - de ingang van DvM bevindt zich nu in die straat - een pak onveiliger is geworden. Groen vraagt hiervoor een oplossing, we mogen niet wachten tot hier ongelukken gebeuren."




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rony scheerlinckx

    Gewoonweg belachelijk wat die Dylan Cassaer al heeft uit gehaald in in Aalst heeft geen naam vraag me af wie daar nog gaat voor stemmen maar ja vorige keer had hij er ook geen of weinig dus veel verschil zal het niet maken

  • pierre De Smet

    Er is nu al veel stilstaand verkeer , wat gaat het dan geven als je maar 30 mag rijden . Zouden beter eens de zwakke weggebruiker leren wat verkeerslichten en zebrapaden zijn . Of is het te doen om de boetes die massaal zullen uitgeschreven worden ? En is er al nagedacht over het feit wat dat gaat opleveren aan de handelaars ? Maar ja lijst A zijn en blijven rode en die denken nooit na en de rest loopt maar gewoon mee , zal dus wel effe denken binnen een paar weken wie mijn stem krijgt

  • mark ver

    Hahaha opbdeze plaatsen rij je al gans de dag met moeite 20km/u file file file

  • alan de moor

    Groen vergeet dat niet iedereen met de fiets kan of fysiek goed genoeg is om ver te stappen.Er zijn hier geen trams zoals in Gent of Brussel die u overal afzetten

  • Roger Sartet

    De Dylan Cassaer van lijst A zal hen een pak stemmen kosten bij de volgende verkiezingen . Was maar bij toeval schepen geworden maar ze hadden blijkbaar beter een andere genomen.