Ga naar de mobiele website
^ Top

Straks fietstunnels onder Haring?

100.000 EURO VOOR STUDIE OVER HOE ROTONDE VEILIGER KAN

De huidige Haring-rotonde is levensgevaarlijk voor fietsers.
Foto Rutger Lievens De huidige Haring-rotonde is levensgevaarlijk voor fietsers.
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft 100.000 euro vrijgemaakt voor een studie die bekijkt hoe de Haring-rotonde veiliger kan voor de zwakke weggebruiker. De stad is vragende partij voor fietstunnels. Tegelijk wordt de doorstroming bekeken van de Haring tot de Zeebergbrug.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) trekt de portefeuille open voor het verbeteren van de verkeersinfrastructuur in de omgeving van de rotondes Albatros en Haring. "Er is 2 miljoen euro vrijgemaakt voor de herinrichting en heraanleg van de N460, de Geraardsbergsesteenweg die door Terjoden loopt. De N460 van de Albatros tot aan het station van Haaltert wordt vernieuwd in 2020", zegt Caroline De Meerleer, N-VA-gemeenteraadslid dat mobiliteit opvolgt in Aalst. Ook voor de belangrijke rotonde Haring is er nieuws. "Er komt een eerste studie die van de Haring tot het Burgemeestersplein de doorstromingsproblematiek zal bekijken en tegelijk ook de gelijkgrondse kruisingen voor zwakke weggebruikers herbekijkt. De studie zal uitgevoerd worden in 2018 en daarvoor is 100.000 euro vrijgemaakt."


Fietsers zijn al jaren vragende partij om fietstunnels aan te leggen aan de Haring. Fietsers moeten er nu laveren tussen de voertuigen en rijden er gewoon naast het verkeer op de rotonde. "De Critical Mass Bike Ride van een tijdje geleden passeerde niet voor niets aan de Haring", zegt Groen-voorzitter Lander Wantens. "Er komt heel veel verkeer samen op die locatie, afkomstig van de E40, Haaltert, Ninove en Erembodegem. Iedereen die fietst, weet dat het er levensgevaarlijk is. Ik ben dus blij dat een oude vraag van Groen eindelijk bestudeerd zal worden", zegt Lander.

Zeebergbrug

Ook de stad is vragende partij voor fietstunnels. "Het is een gewestweg dus we hangen af van de Vlaamse overheid, maar de stad vraagt inderdaad fietstunnels aan de Haring-rotonde", zegt Dylan Casaer (SD&P), schepen van Mobiliteit. Hij vindt het goed dat de hele doorstroming van het verkeer tot aan de Zeebergbrug wordt herbekeken. "Tereos Syral werkt aan het beperken van het vrachtverkeer aan het kruispunt aan het bedrijf. Aan het Burgemeestersplein zou je extra faciliteiten voor de zwakke voetgangers kunnen maken door verkeerslichten te plaatsen", zegt hij.

Timing

Over de timing van een eventuele heraanleg van Haring tot Zeebergbrug is nog geen info. "Het is duidelijk dat dit nog niet voor volgend jaar is", zegt Sylvie Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer. Dat is misschien maar goed ook, want nog een grote werf openen terwijl de tunnelwerken aan de Boudewijnlaan bezig zijn, is geen goed idee. "Het is de logica zelf dat dat deel van de ring eerst moet klaar zijn, vooraleer een ander deel van de ring wordt aangepakt", zegt Dylan Casaer (SD&P).



Meld een bug