Spott wijst je de weg naar nieuwe collectie

APPINESS TEST UPDATE UIT IN AALST VOORALEER WERELD TE VEROVEREN

De app kan vanaf december worden uitgetest in het stadscentrum van Aalst.
Rutger Lievens De app kan vanaf december worden uitgetest in het stadscentrum van Aalst.
Je loopt door de Aalsterse winkelstraten en krijgt een bericht op je iPhone: 'In deze winkel is een nieuwe collectie binnen van je favoriete merk'. Vanaf december lanceert het Aalsters technologiebedrijf Appiness een uitbreiding van haar applicatie Spott die dat mogelijk maakt. Jonas De Cooman en Michel De Wachter willen de technologie na drie maanden uitrollen in de rest van het land en de wereld.

Met behulp van Spott kun je sinds een jaar kopen wat je op televisie ziet. Geïnteresseerd in het pak van Lars Dewulf van Familie? Of de ingrediënten die Sandra Bekkari gebruikt?


Met Spott ben je in een paar tikken in de webshop waar je het product kan kopen. Vanaf december brengt Appiness, het moederbedrijf van Spott met kantoren op Rechteroever in Aalst, een uitbreiding op de markt dat winkeliers moet helpen meer klanten naar binnen te trekken. "Hiermee wil Spott tonen dat het meer dan ooit gelooft in de meerwaarde van de fysieke winkel voor de consument", zeggen Michel en Jonas.

Jonas De Cooman en Michel De Wachter zijn de mannen achter Spott.
repro Rutger Lievens Jonas De Cooman en Michel De Wachter zijn de mannen achter Spott.

Win-win

"Wanneer je als gebruiker een bepaald product leuk vindt op onze app of website, kan je binnenkort ook zien waar je die in een fysieke winkel in je buurt kan kopen. Op die manier is er een win-winsituatie voor zowel klant als zelfstandige. Klanten worden aangespoord om ook in een gewone winkel in de buurt hun lievelingsproduct aan te kopen, waar ze bovendien ook kunnen genieten van een persoonlijke uitleg en service van een winkel die ze misschien al kenden", leggen ze uit.

Push-bericht

Maar het gaat verder dan dat. "Bevindt een gebruiker zich in de buurt van de fysieke winkel, dan kunnen ze een push-bericht krijgen met de laatste nieuwe promoties", legt Jonas uit. "Stel nu dat je ooit een bepaalde bril hebt leuk gevonden op Facebook en je passeert Pupil, dan kun je een push-bericht krijgen dat er acties zijn voor brillen van dat merk. Zelfstandigen kunnen werken met berichten die op basis van geolocatie worden verstuurd. Op die manier willen we de online- en offline-wereld met elkaar verbinden. Ook voor zelfstandigen is het dus interessant. Deze moeten niet per se meer inzetten op een webshop, maar kunnen nu via Spott de klant naar zich laten komen. Ze kunnen specifieke reclamecampagnes opstarten, op basis van de interesses van hun doelpubliek. Dit concept wordt dus eerst drie maanden getest in Aalst, om vervolgens uit te breiden naar de rest van het land en de wereld."

Internationale erkenning

Appiness krijgt tegenwoordig de ene internationale erkenning na de andere. Zo staat het als enige Belgisch bedrijf in de top honderd van meest disruptieve bedrijven ter wereld. Het was 'start-up van het jaar' bij Datanews en bij de Annual of Master in Media Awards was het de 'Innovation of the year'. "Microsoft nam ons op in het 'Accellerator Program', wat heel wat deuren opent", zegt Michel. Ondertussen opent Appiness kantoren in Lissabon, Rio de Janeiro, São Paulo, Los Angeles en Londen. "Onze mensen daar worden ingezet voor de sales. De knowhow blijft in Aalst. Door de overname van het Amerikaans bedrijf Spylight zullen ook de Amerikaanse kijkers binnenkort Spott kunnen toepassen op producties van Fox, Paramount, Miramax en Universal Studios.


Ontdek het op spott.tv.