Slagbomen houden auto's uit 'schoolstraat'

PROEFPROJECT AAN TWEE BASISSCHOLEN LANGS DRUKKE BAAN VAN START

Philippe Van Humbeeck haalt zijn kinderen van school af: "Geen slechte maatregel, maar het is wennen voor iedereen."
Rutger Lievens Philippe Van Humbeeck haalt zijn kinderen van school af: "Geen slechte maatregel, maar het is wennen voor iedereen."
Twee slagbomen moeten het verkeer uit de schoolomgeving in Meldert houden. Zoals op zoveel plaatsen willen ouders zo dicht mogelijk tot aan de school rijden en is de omgeving er onveilig door zwaar vrachtverkeer en sluipverkeer. Op vraag van de oudercomités van beide basisscholen start de stad Aalst met het proefproject 'Schoolstraat'.

In Meldert ging het proefproject 'schoolstraat' van start. "Het project aan de stedelijke basisschool De Zonnebloem en de vrije basisschool loopt in eerste instantie tot het kerstverlof", zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P). "Gedurende een half uur aan het begin en aan het einde van de schooldag wordt de straat afgezet voor gemotoriseerd verkeer. Enkel bewoners, de schoolbus en De Lijn krijgen nog toegang. Het opzet van de schoolstraat is om de verkeersdrukte aan de schoolpoort terug te dringen en een veilige schoolomgeving te creëren voor kinderen. Concreet wordt in Meldert het stuk weg tussen kruispunt Stevensveldstraat en kruispunt Putstraat en Kempinnestraat twee keer per dag afgesloten met een opvallende, kleurrijke en gebruiksvriendelijke octopus-slagboom."


De problemen zijn klassiek: sommige ouders zouden nog het liefst met de auto tot op de speelplaats rijden om daar hun kind af te zetten op school. Niet toevallig probeert de stad dit uit in Meldert. "Het lijkt hier rustig aan de scholen, maar dit is de hoofdas van het dorp waar veel verkeer doorkomt. Niet alleen vrachtverkeer van een bedrijf in de buurt, maar ook sluipverkeer dat van Wieze via Meldert de E40 in Ternat wil bereiken", zegt Dylan Casaer, zelf geboren en getogen in Meldert.

Twee van deze slagbomen sluiten de schoolomgeving af.
Rutger Lievens Twee van deze slagbomen sluiten de schoolomgeving af.

Enquête

"De oudercomités van beide scholen hadden een enquête gehouden en daaruit bleek dat heel wat ouders het veiliger willen aan de school. Dus grijpen we in: paaltjes aan de voetpaden en bij de start en het einde van de schooldag gaan de slagbomen dicht", zegt Casaer. "We willen op deze manier ouders ook heropvoeden."

Kinderziektes

Er is wel nog wat werk aan de winkel. "De eerste dag zijn er veel bestuurders gewoon doorgereden ondanks de slagbomen. 'Geen tijd' klonk het", zegt Philippe Van Humbeeck, die met de fiets zijn kinderen van school kwam afhalen woensdagmiddag. "Ik vind het geen slechte maatregel, het was hier gevaarlijk aan de school, maar de mensen moeten het duidelijk nog gewoon worden", zegt hij.


Schooldirectrice Ria Huylebroeck is zeker niet tegen het proefproject. "Als het de veiligheid verhoogt, mij niet gelaten", zegt ze. "Er zijn nog enkele kinderziektes. Zo zie je dat automobilisten de vrijwilligers die de slagboom bedienen niet respecteren. 'U bent niet bevoegd', klinkt het", zegt zij. "De wijkagent zal in de beginperiode daarom de slagbomen mee bemannen", voegt Dylan Casaer eraan toe.