Popster Lana Del Rey (rechts). Kim (midden) en Julie (links) kozen er vorig jaar allebei voor om al hun sociale media te verwijderen.
Volledig scherm
PREMIUM
Popster Lana Del Rey (rechts). Kim (midden) en Julie (links) kozen er vorig jaar allebei voor om al hun sociale media te verwijderen. © EPA / rv / rv

Popster Lana Del Rey verwijdert haar sociale media, Kim (30) en Julie (26) deden hetzelfde: “Eens alles weg was, voelde ik ... vrijheid”

Popster Lana Del Rey zegt Facebook, Instagram en Twitter vaarwel. Opvallend, want in een tijdperk waarin sociale media zo met ons leven vervlochten zijn, lijkt offline gaan ondenkbaar. Maar voor anderen is de maat net zo vol. Kim en Julie besloten vorig jaar ook om Facebook en co. vaarwel te zeggen en hebben daar nog geen moment spijt van gehad. “Sociale media zijn als slotmachines in een casino”, waarschuwt digitale detoxcoach Christine Wittoeck. Ze helpt je te bepalen of het ook voor jou een goed idee zou zijn om met Facebook en co. te kappen. 

  1. Ook oudere generaties worstelen met ongezond smartphonegebruik. Ise (27): “Mijn ouders praten niet meer aan tafel, ze scrollen gewoon”
    PREMIUM

    Ook oudere generaties worstelen met ongezond smartphone­ge­bruik. Ise (27): “Mijn ouders praten niet meer aan tafel, ze scrollen gewoon”

    Wanneer we het over de gevaren van de smartphone hebben, denken we meteen aan jongeren. Zíj zijn verslaafd. Maar in de realiteit blijkt dat oudere generaties even grote slachtoffers kunnen zijn van de minicomputer in onze hand. Ise* (27) ziet het bij haar ouders: ze zijn 54, maar gedragen zich door hun smartphone als tieners. “Als ik hen vraag om te stoppen met scrollen aan tafel, reageren ze met puberaal gemor.” Mediapsycholoog Koen Ponnet en digitale detoxcoach Christine Wittoeck herkennen het fenomeen. “Oudere generaties worden amper geleerd hoe ze hun smartphonegebruik kunnen reguleren.”
  2. Al meer dan 4.000 jongeren doen mee aan Generation Now: hoe gaat het met jou vandaag?
    35

    Al meer dan 4.000 jongeren doen mee aan Generation Now: hoe gaat het met jou vandaag?

    Hoe gaat het vandaag met jou? Wat houdt jou bezig? Dat willen HLN en VTM NIEUWS te weten komen met een grote bevraging bij jongeren tussen 12 en 24 jaar. ‘Generation Now’, zoals het onderzoek heet, gebeurt in aanloop naar Rode Neuzen Dag 2021. Wil jij ook meehelpen? Surf nu naar generationnow.be en vergelijk jouw resultaat met dat van een aantal bekende influencers. Al meer dan 4000 jongeren hebben intussen de test gedaan.