Metaalbedrijf riskeert enorme boete nadat arbeider onder metalen balk van 2 ton belandt: “Firma maakte zich ook schuldig aan sociale dumping”
OostrozebekeMetaalbouw Vandekerckhove uit Oostrozebeke riskeert in de Brugse rechtbank een boete van 114.000 euro voor een arbeidsongeval waarbij een Roemeense arbeider onder een metalen balk van twee ton terechtkwam. Volgens het arbeidsauditoraat maakte het bedrijf zich ook schuldig aan sociale dumping, maar de verdediging vraagt de vrijspraak.
Delen per e-mail
Het zware arbeidsongeval dateert van 7 september 2016. Een Roemeense arbeider was die dag laswerken aan het uitvoeren aan een metalen balk van 16 meter lang. “Die enorme kolos stond slechts op enkele schraagjes”, vertelde arbeidsauditeur Filiep De Ketelaere in de Brugse rechtbank. “Toen de balk op een bepaald moment moest gedraaid worden, sloeg een van de schragen weg.” De arbeider kwam deels onder het gevaarte terecht. “Gelukkig kreeg hij niet het volle gewicht op zich, aangezien de balk deels op enkele goederen terechtkwam.”
Door oog van de naald
Toch was de tol voor de Roemeen bijzonder zwaar. Hij liep onder andere een gebroken ruggenwervel op en in het ziekenhuis stelden de dokters bovendien een scheur in zijn aorta vast. “Het slachtoffer werd een week in kunstmatige coma gehouden en lag uiteindelijk zestig dagen in het ziekenhuis. Hij is door het oog van de naald gekropen.” De arbeidsauditeur uitte zijn twijfels bij het gedrag van Metaalbouw Vandekerckhove na het incident. “Pas op 13 september hebben zij melding gemaakt van het arbeidsongeval, terwijl ze daar in het verleden al drie waarschuwingen voor hadden gekregen. Bovendien waren er geen maatregelen getroffen om het omvallen van die schragen te voorkomen en had het slachtoffer geen aangepaste opleiding gekregen.”
Poolse firma
Het metaalbedrijf werd vrijdagmorgen niet alleen vervolgd voor het arbeidsongeval, maar ook voor sociale dumping. “We stelden ons vragen bij het sociaal statuut van de werknemers in het atelier. Vier arbeiders zouden in dienst geweest zijn van een Poolse firma en onder het mom van een onderaanneming in België zijn komen werken. Drie van hen verklaarden echter dat ze nog nooit in Polen waren geweest. De band met die Poolse firma was volgens ons onbestaande, waardoor er sprake was van verboden terbeschikkingstelling. Het werkelijke gezag over die werknemers werd uitgevoerd door de beklaagde en dus hadden zij in België gemeld moeten zijn.”
Die Poolse firma is zichzelf komen aanbieden als gespecialiseerde onderaannemer voor las- en montageopdrachten in het atelier. Van een opgezette constructie was dus geen sprake
Geen opgezette constructie
Metaalbouw Vandekerckhove riskeert een boete van 114.000 euro, maar vraagt de vrijspraak. “Mijn cliënt vond op een bepaald moment geen werkkrachten meer”, pleitte hun advocaat. “Die Poolse firma is zichzelf komen aanbieden als gespecialiseerde onderaannemer voor las- en montageopdrachten in het atelier. Van een opgezette constructie was dus geen sprake. Mijn cliënt heeft een overeenkomst afgesloten met die firma. Hij had volgens dat contract het recht om instructies te geven.” Ook bij het arbeidsongeval maakte het metaalbedrijf naar eigen zeggen geen fouten. “Wij waren niet verplicht om dat ongeval meteen te melden omdat er aanvankelijk geen sprake was van ernstige verwondingen. We hebben dus niets willen verdoezelen. Ook de andere inbreuken rond het ongeval zijn volgens ons niet bewezen.” Vonnis op 26 februari.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deerlijk/Waregem
Snelheidsduivels op E17 tussen Waregem en Deerlijk gestraft: “Ik was een Nissan Micra gewend en mocht even met een Audi rijden”
21 dagen tot 2 maanden rijverbod, en stevige boetes. Dat liepen drie automobilisten vrijdag voor de politierechtbank in Kortrijk op. Ze begingen forse snelheidsovertredingen op de E17 tussen Deerlijk en Waregem. -
Sporten in stijl: de perfecte tassen voor tijdens je work-out
De lente staat voor de deur. Tijd om die wintervetjes aan te pakken! Een bezoekje aan de fitness zit er nog even niet in, maar ook in openlucht kan je aan je summer body werken. Ninashop.be selecteert haar favoriete tassen waarmee jij in stijl kan bewegen. -
HLN Drive
Kleine auto kopen? Dit zijn de beste wagens onder 20.000 euro
SUV’s mogen dan wel steeds populairder worden, qua rijplezier valt een lagere stadswagen zeker niet tegen. Praktisch zijn ze ook, want compact vanbuiten en vaak ruim vanbinnen. Dit zijn volgens HLN Drive de 7 beste stadswagens van het moment. -
-
Jobs
Dit worden de uitdagingen voor de ICT-sector in de komende jaren
Vanuit ons kot werken, shoppen, les volgen en eten bestellen. ICT’ers wisten het voorbije coronajaar niet waar eerst gesprongen om al die zaken technisch mogelijk te maken. Maar wat als de pandemie straks voorbij is? Ziet de toekomst er dan nog rooskleurig uit voor de ICT-sector? Jobat.be vroeg het aan Patrick Slaets van technologiefederatie Agoria. -
VOETBAL DERDE PROVINCIALE C
Eric Verstraete (SC Oostrozebeke) denkt al aan volgend seizoen: “Hoe zullen spelers lange inactiviteit verwerken?”
SC Oostrozebeke begon dit seizoen als nieuwkomer met een tien op vijftien prima aan het seizoen in derde provinciale C, maar finaal bleek die uitstekende start een maat voor niets. De 62-jarige Eric Verstraete blikt met een goed gevoel zowel voor- als achteruit. -
Rumbeke/Izegem/Lichtervelde
Trucker die zware ravage veroorzaakt, moet zes maanden de cel in
Serge G. (55), een trucker uit Lichtervelde, heeft zes maanden effectief en een rijverbod van zes maanden gekregen voor een dollemansrit in Rumbeke, waarbij hij een ware ravage aanrichtte. -
PREMIUMTielt
Verplicht uniforme parasols en luifels kosten Ronny (60) 10.000 euro: “Alsof we het door corona nog niet moeilijk genoeg hebben”
In de komende jaren moeten alle luifels en parasols rond de markt zwart kleuren, maar niet alle horecazaken zijn daar blij mee. Zo kijkt Ronny Decock (60) van tearoom de Botermarkt naar eigen zeggen aan tegen een investering van 10.000 euro. “De kleurverandering kwam er op uitdrukkelijke vraag van de horeca zelf”, reageert schepen Hedwig Verdoodt.